BEGIN:VCALENDAR VERSION:2.0 PRODID:-//176.117.58.7//NONSGML kigkonsult.se iCalcreator 2.26.9// CALSCALE:GREGORIAN METHOD:PUBLISH X-FROM-URL:https://willibrordsabdij.nl X-WR-TIMEZONE:Europe/Amsterdam BEGIN:VTIMEZONE TZID:Europe/Amsterdam X-LIC-LOCATION:Europe/Amsterdam BEGIN:STANDARD DTSTART:20231029T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 RDATE:20241027T030000 TZNAME:CET END:STANDARD BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20240331T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 RDATE:20250330T020000 TZNAME:CEST END:DAYLIGHT END:VTIMEZONE BEGIN:VEVENT UID:ai1ec-4982@willibrordsabdij.nl DTSTAMP:20240329T000352Z CATEGORIES;LANGUAGE=nl:Abdij Weekend CONTACT:stiltecentrum@willibrords-abbey.nl DESCRIPTION:
Van Witte Donderdag tot Paasmorgen maken we de vi eringen van de Goede Week mee\, samen met de monniken\, en luisteren we na ar twee bezinnende inleidingen over de liturgie van Pasen. De deelnemers z ijn in stilte bij elkaar. De liturgie is het programma.
\nAanvang donderdag 1 april om 16.00 uur\; vertrek zondagmorgen 4 april om 11.00 uur.
\nHet Bijbelse uittochtverhaal\, zoals we dat in Ex odus vinden\, geldt als een van de basisverhalen van joodse en christelijk e spiritualiteit. Het gaat om twee bewegingen: het loskomen van alles wat je onvrij houdt en je tot slaaf maakt\, en het in vertrouwen op weg gaan n aar het nieuwe en onbekende. Het is de doortocht van dood naar leven zoals christenen die met Pasen vieren.
\nWij gaan in dit weeke nd het verhaal lezen en onze eigen levensverhalen er naast zetten. Waar he bben wij in ons leven bevrijding ervaren? Hoe zijn wij zelf op weg naar he t land dat ons belooft is?
\nLet op: uitsluitend toegankelijk voor vrouwen.
\nDit weekeinde staat open voor inschrijving voor zowe l beginners als mensen die ervaring hebben met een sesshin en mediteren. strong>
\nKosten: 185\,- eur o (incl. lakens/handdoeken pakket).
\nHierbij inbe grepen zijn de begeleiding en als er na kostenaftrek een bedrag over is wo rdt dit gedoneerd aan de Stichting Little Flower (projecten voor de allera rmsten in India)
\nOpgave: Opgave via e-mail \, zie onder kopje contact. Betaling vooraf op rek eningnummer NL72ABNA0473882094 ten name van A.W. Hagoort te Geldrop o.v.v. Zen Doetinchem 2021. Je inschrijving is definitief na ontvangst van je em ail\, een aanbetaling is dit jaar niet nodig i.v.m. onzekerheid rondom de corona pandemie. De €185\, - deelname kosten graag betalen voor uiterlijk 8 april 2021. Bij an nuleren vanaf 3 weken voor aanvang rekenen wij 50%. De annuleringskosten k omen alleen te vervallen als er een wachtlijst is en iemand van de wachtli jst je plaats kan overnemen.
\nContact:
\nA.W. Hagoort
\naaf.h
agoort@hotmail.com
\n06-12841
210
Belangrijke informatie voor deelname:
\nWij zullen ruim twee weken voor de datum van het weekeinde een in schatting maken of het weekeinde doorgang kan vinden met het oog op de sit uatie met betrekking tot corona. En dat betekent dat:
\nH et weekeinde start vrijdag om 17.00 uur en eindigt op zondag 16.00 uur. He t hele weekend verloopt in stilte vanaf de eerste periode zitmeditatie op vrijdagavond na het avond eten.
\nEr is ca 7 uur zitmedit atie op zaterdag en ca. 5 uur op zondag\, in periodes van 25 minuten afgew isseld met korte periodes loopmeditatie en langere pauzes. Het precieze da gschema wordt later bekend gemaakt.
\nTijdens de meditati e is er gelegenheid voor Dokusan\, een individuele ontmoeting met d e zenmeester Gert Lüderitz. Gert Lüderitz geeft op zaterdag een lezing (te isho) en op zondag zal er een vragenuurtje (Questions & Answers) zijn. De voertaal voor het weekeinde is Engels.
\nHet is mogelijk om op zaterdagavond of zondagochtend een dienst in de Abdij bij te wonen.< /p>\n
Begeleider
\nZenmeester Gert Lüderitz
\nGert Lüderitz (Satya Bodhi Ken) is een Duitse zenmeester van de Bodhi Sangha\, die onder leiding staat van zenmeester AMA Samy.
\nGert studeerde theologie\, gaf les in Grieks en werkte daarna al
s onderzoeker aan de joodse diaspora in de oudheid. Hij bracht de tijd doo
r in Delhi\, woonde in een Hindoestaanse familie en studeerde dagelijks bo
eddhistische logica en Madhyamaka-filosofie met Geshe Palden Drakpa gedure
nde enkele jaren.
\nLater in zijn leven werkte hij 17 jaar in een ado
lescente psychiatrie. Hij is getrouwd en woont samen met zijn vrouw Saskia
in Tübingen (Zuid-Duitsland). Hij heeft twee kinderen\, zijn zoon woont i
n Delhi.
\nZen werd een belangrijk onderdeel van zijn leven sinds de
jaren tachtig\, toen hij sesshins bijwoonde bij Harada Sekkei Roshi en P.
Enomiya-Lassalle.
\nRond 1991 werd hij een leerling van Fr. AMA Samy
die hem sindsdien heeft begeleid. In de zomer van 2017 is hij door Ama Sam
y benoemd tot zenmeester.
De kartuizers vertegenwoordigen een eigen traditi e binnen de monastieke geschiedenis: zij leven als kluizenaars in een geme enschap. In hun spiritualiteit spelen het stilzwijgen en de uiterlijke een zaamheid een belangrijke rol\, niet als doel op zichzelf\, maar als middel om een innerlijke ontvankelijkheid voor de aanwezigheid van God mogelijk te maken. In de stilte worden wij aangeraakt door de Eeuwige.
\nTijdens dit weekeinde maken we kennis met de spiritualiteit van de kartuizers. We verdiepen ons in enkele mystieke teksten die uit de kartuiz erwereld zijn voortgekomen\, onder meer van Bruno van Keulen\, van Guigo I en Guigo II en van Margareta van Oingt.
\nRetraite alleen bedoeld voor vrouwen.
\nHet Bijbelse uittochtverhaal\, zoals we dat in Ex odus vinden\, geldt als een van de basisverhalen van joodse en christelijk e spiritualiteit. Het gaat om twee bewegingen: het loskomen van alles wat je onvrij houdt en je tot slaaf maakt\, en het in vertrouwen op weg gaan n aar het nieuwe en onbekende. Het is de doortocht van dood naar leven zoals christenen die met Pasen vieren.
\nWij gaan in dit weeke nd het verhaal lezen en onze eigen levensverhalen er naast zetten. Waar he bben wij in ons leven bevrijding ervaren? Hoe zijn wij zelf op weg naar he t land dat ons belooft is?
\nDit weekeinde staat open voor inschrijving voo r zowel beginners als mensen die ervaring hebben met een sesshin en medite ren.
\nWanneer: 25 – 27 maart 2022
\nWa
ar:
\nAbdijhoeve (Stiltecentrum) B
etlehem
\nAbdijlaan 1
\n7004 JL Doetinchem
\nNederland
Kosten:
\n€ 220\,- (incl. lakens/handdoeken pakket €10\,-). Hierbij inbe
grepen zijn de begeleiding en als er na kostenaftrek een bedrag over is wo
rdt dit gedoneerd aan de Stichting Little Flower (projecten voor de allera
rmsten in India)
Opgave:
\nOpgave via e-mai
l\, zie onder kopje contact. Betaling vooraf op rekeningn
ummer NL72 ABNA 0473882094 ten name van A.W. Hagoo
rt te Geldrop o.v.v. Zen Doetinchem 2022. Je inschrijving is definitief na
een aanbetaling van €60\,- \, waarna je een bevestiging van je ins
chrijving krijgt per email. De €
220\,- deelname kosten graag betalen voor uiterlij
k 21 februari 2022. Voor annuleringen rekenen wij 50% vanaf 8 weken
voor aanvang van het weekend en 75% vanaf 4 weken voor weekend. De annule
ringskosten komen alleen te vervallen als er een wachtlijst is en iemand v
an de wachtlijst je plaats kan overnemen.
Contact:
\nA.W. Hagoort
\naaf.hagoort@h
otmail.com
\n06-12841210
Belangrijke inf
ormatie voor deelname:
\nWij zullen ruim twee weken voor de datum
van het weekeinde een inschatting maken of het weekeinde doorgang kan vin
den met het oog op de situatie met betrekking tot corona. En dat betekent
dat:
Het we ekeinde start vrijdag om 17.00 uur en eindigt op zondag 16.00 uur. Het hel e weekend verloopt in stilte vanaf de eerste periode zitmeditatie op vrijd agavond na het avond eten.
\nEr is ca 7 uur zitmeditatie op zaterdag en ca. 5 uur op zo ndag\, in periodes van 25 minuten afgewisseld met korte periodes loopmedit atie en langere pauzes. Het precieze dagschema wordt later bekend gemaakt.
\nTijdens de meditatie is er gelegenheid voor Dokusan\, een individuele ontmoet ing met de zenmeester Gert Lüderitz. Gert Lüderitz geeft op zaterdag een l ezing (teisho) en op zondag zal er een vragenuurtje (Questions & Answers) zijn. De voertaal voor het weekeinde is Engels.
\nHet is mogelijk om op zaterdag avond of zondagochtend een dienst in de Abdij bij te wonen.
\nBegeleider
\nZenmeester Gert Lüderitz
\nGert Lüderitz (Satya Bodhi Ken) is een Duitse zenmeester van de Bod
hi Sangha\, die onder leiding staat van zenmeester AMA Samy.
Gert studeerde theologie
\, gaf les in Grieks en werkte daarna als onderzoeker aan de joodse diaspo
ra in de oudheid. Hij bracht de tijd door in Delhi\, woonde in een Hindoes
taanse familie en studeerde dagelijks boeddhistische logica en Madhyamaka-
filosofie met Geshe Palden Drakpa gedurende enkele jaren.
\nLater in
zijn leven werkte hij 17 jaar in een adolescente psychiatrie. Hij is getro
uwd en woont samen met zijn vrouw Saskia in Tübingen (Zuid-Duitsland). Hij
heeft twee kinderen\, zijn zoon woont in Delhi.
\nZen werd een belan
grijk onderdeel van zijn leven sinds de jaren tachtig\, toen hij sesshins
bijwoonde bij Harada Sekkei Roshi en P. Enomiya-Lassalle.
\nRond 1991
werd hij een leerling van Fr. AMA Samy die hem sindsdien heeft begeleid.
In de zomer van 2017 is hij door Ama Samy benoemd tot zenmeester.
Van Witte Donderdag tot Paasmorgen maken we de vi eringen van de Goede Week mee\, samen met de monniken\, en luisteren we na ar twee bezinnende inleidingen over de liturgie van Pasen. De deelnemers z ijn in stilte bij elkaar.
\nDe liturgie is het programma. Aanvang donderdag 14 april om 16.00 uur\; vertrek zondagmorgen 17 april o m 11.00 uur.
\nRetraite voor beginners.
\nIn de Bijbel\, maar ook in Regel van Benedictus n eemt schaamte een belangrijke plaats in. De bekende scène in het boek Gene sis waarin Adam en Eva van de verboden vrucht eten en zich vervolgens prob eren te verbergen voor de blik van God\, laat duidelijk zien dat schaamte onlosmakelijk verbonden is met de zondeval en met de condition humaine.
\nBenedictus leert in zijn Regel dat voortdurende oefening in nederigheid nodig is om het doel te bereiken waarnaar monniken – en chr istenen in het algemeen – streven: ‘terugkeren naar Hem\, van Wie je door onachtzaamheid en ongehoorzaamheid bent afgedwaald’.
\nMa ar wanneer we in de Regel lezen welke methoden gebruikt moeten worden om f alende monniken in het openbaar te beschamen\, kunnen we ons afvragen in h oeverre zulke middelen werkelijk helpen ons in spirituele zin te ontwikkel en. Soms kan schaamte een voorbode zijn van angst en depressie. Maar schaa mte kan ook nodig zijn als signaal om ons te waarschuwen voor grensoversch rijdend gedrag.
\nIn deze cursus zullen eigen ervaringen getoetst worden aan de hand van teksten uit de Bijbel\, de Regel van Bened ictus\, en andere monastieke en psychologische literatuur.
\nGeen ervaring vereist.
\nIn de voetsporen van Br. Henri Boelaars osb
\nHildegard van Bingen als rijkgetalenteerde dochter van Sint Benedictus
p>\n
Hildegard van Bingen (c 1098-1179) was een mystiek begaa fde\, rijkgetalenteerde en zeer geleerde vrouw. Ze liet een omvangrijk sch riftelijk oeuvre na met unieke bijdragen op het gebied van de theologie\, de ethiek\, de kosmologie\, de muziek\, de beeldende kunst (de door haar o ntworpen miniaturen in haar visioenenboeken)\, de medische wetenschap en z elfs het theater.
\nMaar eerst en vooral was ze benedicti nes\, eerst als jonge oblate\, later als moniale\, novicemeesteres en abdi s van twee door haar gestichte kloosters. Ze leidde een intens en vruchtba ar kloosterleven.
\nBr. Henri Boelaars\, vanuit Oosterhou t een van de stichters en bouwers van de Sint Willibrordsabdij\, hield zic h meer dan een halve eeuw bezig met Hildegard\, vanuit het perspectief van een beeldend kunstenaar en monnik.
\nIn dit abdijweekend treden we enigszins in zijn voetsporen. We lezen delen uit haar kleine co mmentaar bij de Benedictusregel\, zullen zien hoe haar eigen deugdenleer\, met name die over de `groenkracht´ of viriditas aansluit bij die van Bene dictus\, hoe teksten die zij op muziek zette daarmee samenhingen. En hoe e nkele van haar miniaturen door br. Henri werden overwogen en geduid.
\nGeen ervaring vereist.
\nSint Benedictus wil dat zijn kloosters een ‘oefen school zijn voor de dienst van de Heer’ (vgl. Proloog 45). Het enige crite rium waarop een kandidaat wordt bevraagd is of hij/zij werkelijk God zoekt . Daarbij is ‘ijver voor het werk Gods’ een belangrijke indicatie.
\nMonniken heten een contemplatief leven te leiden. Maar wat is dat? Contemplatie betekent niet dat we inactief zouden worden. Is er voor gelovigen buiten het klooster lering te trekken uit de eeuwenoude ervarin g van Benedictus van Nursia?
\nHet vroege christendom kan ook voor ons een leers chool voor het gebed zijn. Hoe hebben de christenen in de eerste eeuwen ge beden? En hoe dachten zij over het gebed?
\nTijdens dit w eekeinde lezen en bespreken we enkele gebeden van grote schrijvers uit de eerste eeuwen van de kerk. Herkennen wij ons in die wijze van bidden? Ook maken we kennis met enkele beschouwingen van kerkvaders\, onder meer van O rigenes en Cyprianus van Carthago\, over het gebed: wat is bidden\, welke vormen zijn er\, welke rol speelt het in ons geloof?
\nGeen ervaring vereist.
\nWillem van Saint-Thierry (1075-1148) was een bene dictijner monnik die later toetrad tot de pas gestichte orde van Citeaux. Hij wordt wel de eerste mysticus van de Lage Landen genoemd. In zijn tijd deed men de ontdekking dat God niet alleen in de liturgie en de geloofslee r te ontmoeten is\, maar dat ieder mens God persoonlijk ervaren kan.
\nNiet het verstand\, maar de liefde is de manier om God te le ren kennen. Willem had een bijzondere aandacht voor de werking van de Heil ige Geest waardoor de mens de Heilige Drie-eenheid als het ware binnentree dt. Op verzoek schreef Willem voor een gemeenschap van kartuizers de ‘Brie f aan de broeders van de Berg Gods’\, ook wel ‘De gulden brief’ genoemd. H ieruit zullen we een aantal hoofdstukken samen lezen en bespreken
\nEen verkenning van je innerlijke klooster
\nGezamenlijke lectuur van De innerlijke ruimte van Maria de Gro
ot.
\nMaria de Groot\, protestants theologe en vruchtbaar dichteres\,
schreef ook een prachtige gids die aan de hand van een rondgang door een
`innerlijk klooster´\, met een herkenbare kloosterplattegrond: kloosterpoo
rt\, kloostergang\, kapel\, scriptorium\, cel\, enzovoort. Bij wijze van l
ectio divina (persoonlijk en als groep) wandelen we door de innerlijke rui
mte die zij opent\, ook in onszelf. Mooi dat dat samen kan gaan met de wan
deling naar en in het werkelijke klooster van de Sint Willibrordsabdij.
Voor beginners.
\nEen oude monnik lag op sterven. Zijn broeders hui lden en deden hem al zijn doodskleed aan. Toen opende de stervende zijn og en en begon te lachen. Vervolgens lachte hij opnieuw\, en tenslotte nog ee n derde keer. Zijn broeders vroegen hem waarom hij lachte\, terwijl zij mo esten huilen. Daarop antwoordde hij dat hij het eerst lachte omdat zij ban g waren voor de dood\, de tweede keer omdat zij nog niet klaar waren om te sterven\, en de derde keer omdat hij nu uit ging rusten van een zwaar lev en. Toen stierf hij.
\nZijn wij in de 22e eeuw angstiger voor de dood dan de woestijnvaders? Of zijn wij meestal net zoals de broed ers van die oude monnik? In de afgelopen jaren is gebruik van medicatie om het stervensproces te bekorten toegenomen\, ook bij christenen. Geloven w ij nog in de dood als een nieuwe geboorte? Geloven wij nog in lijden en pi jn als middelen om ons geestelijk te zuiveren? Welke lessen kunnen wij ler en uit de geschiedenis van de monniken?
\nOpnieuw zal wor den geput uit eigen ervaringen\, de Bijbel\, en uit monastieke en psycholo gische literatuur.
\nEen weekend rond Psalm 19 – de werkelijkheid en h et mensenhart doorademd door de Heilige Geest.
\nDe filos oof Immanuel Kant schreef eens wat hem met de diepste eerbied vervulde: Go ds Schepping boven hem – en het besef van morele kwaliteit dat God in zijn innerlijk had gelegd.
\nDeze tweedeling kende hij beslis t ook uit Psalm 19. De eerste acht verzen ervan zijn een lofzang op de hee rlijkheid van de Schepping: `De hemelen vertellen Gods eer\, en het uitspa nsel verkondigt het werk van zijn handen´ (Ps 19\,1). Het tweede gedeelte is een lofzang op Gods wet in ons hart: `De wet des Heren is volmaakt\, zi j verkwikt de ziel´ (Ps 19\,9).
\nIn dit weekend rond Psa lm 19 lezen we deze in dialoog met andere poëtische teksten van Gerard Man ley Hopkins SJ\, Ida Gerhardt en Marjoleine de Vos. We zullen overwegen da t beide domeinen – de natuurlijke werkelijkheid en het innerlijke besef – wijsgerig en theologisch geduid kunnen worden als verbonden met Gods Geest . Ze zijn beide in een diepe zin `geestig´.
\n