BEGIN:VCALENDAR VERSION:2.0 PRODID:-//176.117.58.7//NONSGML kigkonsult.se iCalcreator 2.26.9// CALSCALE:GREGORIAN METHOD:PUBLISH X-FROM-URL:https://willibrordsabdij.nl X-WR-TIMEZONE:Europe/Amsterdam BEGIN:VTIMEZONE TZID:Europe/Amsterdam X-LIC-LOCATION:Europe/Amsterdam BEGIN:STANDARD DTSTART:20231029T030000 TZOFFSETFROM:+0200 TZOFFSETTO:+0100 RDATE:20241027T030000 TZNAME:CET END:STANDARD BEGIN:DAYLIGHT DTSTART:20240331T020000 TZOFFSETFROM:+0100 TZOFFSETTO:+0200 RDATE:20250330T020000 TZNAME:CEST END:DAYLIGHT END:VTIMEZONE BEGIN:VEVENT UID:ai1ec-5326@willibrordsabdij.nl DTSTAMP:20240330T043913Z CATEGORIES;LANGUAGE=nl:Adbij Event CONTACT: DESCRIPTION:Tijdens de eucharistie zal br. Geer-Jan Tielen zijn eeuwige gel often afleggen. DTSTART;VALUE=DATE:20211012 DTEND;VALUE=DATE:20211013 LOCATION:St. Willibrordsabdij @ Abdijlaan SEQUENCE:0 SUMMARY:Eeuwige Professie br. Geert-Jan Tielen URL:https://willibrordsabdij.nl/?ai1ec_event=eeuwige-professie-br-geert-jan -tielen X-COST-TYPE:free X-ALT-DESC;FMTTYPE=text/html:\\n\\n
\\nTijdens de eu charistie zal br. Geer-Jan Tielen zijn eeuwige geloften afleggen.
\n END:VEVENT BEGIN:VEVENT UID:ai1ec-297@willibrordsabdij.nl DTSTAMP:20240330T043913Z CATEGORIES;LANGUAGE=nl:Adbij Event\,Diensten in de kapel van de Abdij CONTACT: DESCRIPTION:Op 12 oktober 1952 vond de inwijding plaats van de Abdijkerk va n onze abdij.\nDagorde als op zondag\, de vespers is om 16:30 uur. DTSTART;VALUE=DATE:20211012 DTEND;VALUE=DATE:20211013 RRULE:FREQ=YEARLY SEQUENCE:0 SUMMARY:Hoogfeest: Kerkwijding St. Willibrordsabdij (1952) URL:https://willibrordsabdij.nl/?ai1ec_event=hoogfeest-kerkwijding-abdij-19 52 X-COST-TYPE:free X-ALT-DESC;FMTTYPE=text/html:\\n\\n\\nOp 12 oktober 1952 vond de inwijding plaats van de Abdijkerk van onze abdij.
\nDa gorde als op zondag\, de vespers is om 16:30 uur.
\n END:VEVENT BEGIN:VEVENT UID:ai1ec-6509@willibrordsabdij.nl DTSTAMP:20240330T043913Z CATEGORIES;LANGUAGE=nl:Adbij Event CONTACT: DESCRIPTION:De dagindeling volgt nog. DTSTART;VALUE=DATE:20240609 DTEND;VALUE=DATE:20240610 SEQUENCE:0 SUMMARY:Open Kloosterdag URL:https://willibrordsabdij.nl/?ai1ec_event=open-kloosterdag X-COST-TYPE:free X-ALT-DESC;FMTTYPE=text/html:\\n\\n\\nDe dagindelin g volgt nog.
\n END:VEVENT BEGIN:VEVENT UID:ai1ec-4982@willibrordsabdij.nl DTSTAMP:20240330T043913Z CATEGORIES;LANGUAGE=nl:Abdij Weekend CONTACT:stiltecentrum@willibrords-abbey.nl DESCRIPTION:Van Witte Donderdag tot Paasmorgen maken we de vieringen van de Goede Week mee\, samen met de monniken\, en luisteren we naar twee bezinn ende inleidingen over de liturgie van Pasen. De deelnemers zijn in stilte bij elkaar. De liturgie is het programma.\nAanvang donderdag 1 april om 16 .00 uur\; vertrek zondagmorgen 4 april om 11.00 uur.\n\n\n\n \n \n \n \n \n \n Brochure Abdijweekenden Abdijhoeve Betlehem 2021\n \n 130.38 KB\n 1770 downloads\n \n \n Brochure Abdijweekenden Abdijhoeve Betlehem 2021. \n...\n \n \n Downloaden\n \n \n\n\n\n .well.c2a3 .btn {\n padding: 11px 30px\;\n font-size: 11p t\;\n }\n\n .well.c2a3 .media-body {\n font-size: 11pt\;\n }\n\n .well.c2a3 .wpdm_icon {\n height: 42px\;\n width: auto\;\n } DTSTART;TZID=Europe/Amsterdam:20210401T160000 DTEND;TZID=Europe/Amsterdam:20210404T110000 LOCATION:Abdijhoeve St. Willibrordsabdij @ Abdijlaan SEQUENCE:0 SUMMARY:Vervallen: Triduum Sacrum: door dood naar leven. Br. Coert Biesjot URL:https://willibrordsabdij.nl/?ai1ec_event=triduum-sacrum-door-dood-naar- leven-br-coert-biesjot X-COST-TYPE:free X-ALT-DESC;FMTTYPE=text/html:\\n\\n\\nVa n Witte Donderdag tot Paasmorgen maken we de vieringen van de Goede Week m ee\, samen met de monniken\, en luisteren we naar twee bezinnende inleidin gen over de liturgie van Pasen. De deelnemers zijn in stilte bij elkaar. D e liturgie is het programma.
\nAanvang donderdag 1 april om 16.00 uur\; vertrek zondagmorgen 4 april om 11.00 uur.
\nHe t Bijbelse uittochtverhaal\, zoals we dat in Exodus vinden\, geldt als een van de basisverhalen van joodse en christelijke spiritualiteit. Het gaat om twee bewegingen: het loskomen van alles wat je onvrij houdt en je tot s laaf maakt\, en het in vertrouwen op weg gaan naar het nieuwe en onbekende . Het is de doortocht van dood naar leven zoals christenen die met Pasen v ieren.
\nWij gaan in dit weekend het verhaal lezen en onz e eigen levensverhalen er naast zetten. Waar hebben wij in ons leven bevri jding ervaren? Hoe zijn wij zelf op weg naar het land dat ons belooft is?< /p>\n
Dit w eekeinde staat open voor inschrijving voor zowel beginners als mensen die ervaring hebben met een sesshin en mediteren.
\nKosten:< /b> 185\,- euro (incl. lakens/handdoeken pakket).
\nHierbij inbegrepen zijn de begeleiding en als er na kostenaftrek een bedrag over is wordt dit gedoneerd aan de St ichting Little Flower (projecten voor de allerarmsten in India)
\nOpgave: Opgave via e-mail\, zie onder kopje contact. Betaling vooraf op rekeningnummer NL72ABNA0473882 094 ten name van A.W. Hagoort te Geldrop o.v.v. Zen Doetinchem 2021. Je in schrijving is definitief na ontvangst van je email\, een aanbetaling is di t jaar niet nodig i.v.m. onzekerheid rondom de corona pandemie. De €185\,- deelname kosten graag bet alen voor uiterlijk 8 april 2021. Bij annuleren vanaf 3 weken voor aanvang rekenen wij 50%. De annuleringskosten komen alleen te vervallen al s er een wachtlijst is en iemand van de wachtlijst je plaats kan overnemen .
\nContact:
\nA.W. Hagoort
\naaf.hagoort@hotmail.com\n06-12841210
Belan grijke informatie voor deelname:
\nWij zullen ruim tw ee weken voor de datum van het weekeinde een inschatting maken of het week einde doorgang kan vinden met het oog op de situatie met betrekking tot co rona. En dat betekent dat:
\nHet weekeinde start vrijdag om 17.00 uur en eindigt op zondag 16.00 uur. Het hele weekend verloopt in stilte vanaf de eerste periode zitmeditatie op vrijdagavond na het avond e ten.
\nEr is ca 7 uur zitmeditatie op zaterdag en ca. 5 u ur op zondag\, in periodes van 25 minuten afgewisseld met korte periodes l oopmeditatie en langere pauzes. Het precieze dagschema wordt later bekend gemaakt.
\nTijdens de meditatie is er gelegenheid voor Dokusan\, een individuele ontmoeting met de zenmeester Gert Lüderitz. Gert Lüderitz geeft op zaterdag een lezing (teisho) en op zondag zal er e en vragenuurtje (Questions & Answers) zijn. De voertaal voor het weekeinde is Engels.
\nHet is mogelijk om op zaterdagavond of zond agochtend een dienst in de Abdij bij te wonen.
\nBegeleider p>\n
Zenmeester Gert Lüderitz
\nGert Lüderitz (S atya Bodhi Ken) is een Duitse zenmeester van de Bodhi Sangha\, die onder l eiding staat van zenmeester AMA Samy.
\nGert studeerde th
eologie\, gaf les in Grieks en werkte daarna als onderzoeker aan de joodse
diaspora in de oudheid. Hij bracht de tijd door in Delhi\, woonde in een
Hindoestaanse familie en studeerde dagelijks boeddhistische logica en Madh
yamaka-filosofie met Geshe Palden Drakpa gedurende enkele jaren.
\nLa
ter in zijn leven werkte hij 17 jaar in een adolescente psychiatrie. Hij i
s getrouwd en woont samen met zijn vrouw Saskia in Tübingen (Zuid-Duitslan
d). Hij heeft twee kinderen\, zijn zoon woont in Delhi.
\nZen werd ee
n belangrijk onderdeel van zijn leven sinds de jaren tachtig\, toen hij se
sshins bijwoonde bij Harada Sekkei Roshi en P. Enomiya-Lassalle.
\nRo
nd 1991 werd hij een leerling van Fr. AMA Samy die hem sindsdien heeft beg
eleid. In de zomer van 2017 is hij door Ama Samy benoemd tot zenmeester.
p>\n
X-COST:€185\,=
END:VEVENT
BEGIN:VEVENT
UID:ai1ec-4992@willibrordsabdij.nl
DTSTAMP:20240330T043913Z
CATEGORIES;LANGUAGE=nl:Zen-meditatie sessies
CONTACT:stiltecentrum@willibrords-abbey.nl
DESCRIPTION:Brochure zenretraites Abdijhoeve Betlehem 2021\n
\n 104.68 KB\n 2513 downloads\n
\n \n Brochure zenretraites Abdijhoeve
Betlehem 2021\n...\n \n \n Downloaden\n
\n \n\n\n\n .well.c2a3 .btn {\n padding: 11px 30px\;\n
font-size: 11pt\;\n }\n\n .well.c2a3 .media-body {\n font-si
ze: 11pt\;\n }\n\n .well.c2a3 .wpdm_icon {\n height: 42px\;\n
width: auto\;\n }
DTSTART;TZID=Europe/Amsterdam:20210514T170000
DTEND;TZID=Europe/Amsterdam:20210516T160000
LOCATION:Abdijhoeve St. Willibrordsabdij @ Abdijlaan 1\, Doetinchem
SEQUENCE:0
SUMMARY:Geannuleerd: Zenretraite. P. Kees van den Muijsenberg.
URL:https://willibrordsabdij.nl/?ai1ec_event=zenretraite-p-kees-van-den-mui
jsenberg
X-COST-TYPE:free
X-ALT-DESC;FMTTYPE=text/html:\\n\\n
Het kloosterl even spreekt tot veler verbeelding\, maar zelf monnik worden lijkt menigee n een stap te ver. Onbekend maakt ook hier onbemind.
\nToch zijn we allen op zoek naar Gods bedoeling met ons leven. Daarom stellen de broeder s van de Sint-Willibrordsabdij je tijdens dit weekend in de gelegenheid om nader kennis te maken met het monnikenleven in deze tijd.
\nOntdek dat monniken niet wereldvreemd zijn\, maar een zinvolle en levendige bijdr age leveren in het hart van Kerk en wereld. En onderzoek in alle vrijheid of hier voor jou wellicht ook een toekomst ligt.
\nIn de monasti eke traditie is een enorme rijkdom aan psychologische ervaring en wijsheid verborgen. Benedictus adviseert zijn monniken stabiel te blijven en niet telkens weg te lopen voor hun problemen. Een advies dat Sigmund Freud vele eeuwen later ook zou geven aan patiënten voor een psychoanalytische behan deling.
\nDe twaalfde eeuwse monnik Aelred van Rievaulx beschrijft h oe we toegang kunnen vinden tot onze ziel door onszelf eerst leeg te maken \, en dan te laten vullen door goddelijke genade. Hoe doe je dat? Wat is d at: goddelijke genade? En wat is trouwens de ziel? Is dat niet ons brein?< /p>\n
Teksten die op het eerste gezicht vreemd overkomen kunnen ons conf ronteren met wat onbekend is in de ander\, maar ook in onszelf. Dat kan ju ist helpen niet alleen onszelf\, maar ook de ander beter te leren kennen – zelfs de Ander naar wiens beeld en gelijkenis we geschapen zijn.
\nWe werken vanuit het boek: Ziel. Monastieke psychologie in de twaalfde eeu w. Willem van Saint-Thierry\, Isaac van Stella\, Aelred van Rievaulx. Vert aling\, inleiding en annotatie van Joost Baneke\, voorwoord van Elias Diet z ocso. Damon\, Eindhoven\, 2020.
\nIn 1964 werd de heilige Benedictus uitgeroepen tot Patroon van Europa.
\nWat heef t een monnikenvader uit de 6e eeuw na Christus onze tijd en samenleving te vertellen? Welke actuele perspectieven liggen er verborgen in de Regel vo or Monniken die Benedictus schreef?
\nAan de hand van het Leven en d e Regel van Benedictus maken we kennis met het spirituele erfgoed van de B enedictijnen.
\nJan van Ruusb roec (1293-1381) was een Brusselse kapelaan die op zijn 57e intrad in een kloostergemeenschap te Groenendaal (bij Brussel).
\nHij heeft een fl ink aantal geschriften op zijn naam staan die allemaal over het mystieke l even gaan\, over de opgang van de mens naar God. Hij schrijft daar helder en toegankelijk\, maar tegelijk zeer diepzinnig over\, in een nuchtere en precieze stijl. Zowel literair als spiritueel behoort Ruusbroec tot de top van de laat-middeleeuwse schrijvers van de Lage landen.
\nWij gaan samen gedeelten lezen en bespreken uit Vanden blinckenden steen\, een van Ruusbroecs vroegere werken waarin zijn gedachten over de geestelijke groei goed worden samengevat. Het is een kort werk dat geschikt is voor de leze r van vandaag.
\nIn de monasti eke traditie is een enorme rijkdom aan psychologische ervaring en wijsheid verborgen. Benedictus adviseert zijn monniken stabiel te blijven en niet telkens weg te lopen voor hun problemen. Een advies dat Sigmund Freud vele eeuwen later ook zou geven aan patiënten voor een psychoanalytische behan deling.
\nDe twaalfde eeuwse monnik Aelred van Rievaulx beschrijft h oe we toegang kunnen vinden tot onze ziel door onszelf eerst leeg te maken \, en dan te laten vullen door goddelijke genade. Hoe doe je dat? Wat is d at: goddelijke genade? En wat is trouwens de ziel? Is dat niet ons brein?< /p>\n
Teksten die op het eerste gezicht vreemd overkomen kunnen ons conf ronteren met wat onbekend is in de ander\, maar ook in onszelf. Dat kan ju ist helpen niet alleen onszelf\, maar ook de ander beter te leren kennen – zelfs de Ander naar wiens beeld en gelijkenis we geschapen zijn.
\nWe werken vanuit het boek: Ziel. Monastieke psychologie in de twaalfde eeu w. Willem van Saint-Thierry\, Isaac van Stella\, Aelred van Rievaulx. Vert aling\, inleiding en annotatie van Joost Baneke\, voorwoord van Elias Diet z ocso. Damon\, Eindhoven\, 2020.
\nEen weekend r ond de Bijbelse lofzangen van Maria en Simeon\, die opgenomen zijn in het Avondgebed en de Dagsluiting: het Magnificat en het Nunc Dimittis.
\nDe beide teksten zullen in de beproefde vorm van de lectio divina\, in ee n meditatieve ‘Bildbetrachtung’ van twee schilderijen van de Visitatie en de Opdracht in de Tempel\, en in luistermeditaties rond twee composities v an J.S. Bach en David Willcocks worden overwogen. Werkvormen die trouwens in elkaar over kunnen gaan.
\nTwee lofzangen die fundamentele levens veranderingen en het nieuwe licht vieren.
\nErvaring is v ereist.
\nDe kartuizers vertegenwoordigen een eigen traditie binnen de monastieke gesc hiedenis: zij leven als kluizenaars in een gemeenschap. In hun spiritualit eit spelen het stilzwijgen en de uiterlijke eenzaamheid een belangrijke ro l\, niet als doel op zichzelf\, maar als middel om een innerlijke ontvanke lijkheid voor de aanwezigheid van God mogelijk te maken. In de stilte word en wij aangeraakt door de Eeuwige.
\nTijdens dit weekeind e maken we kennis met de spiritualiteit van de kartuizers. We verdiepen on s in enkele mystieke teksten die uit de kartuizerwereld zijn voortgekomen\ , onder meer van Bruno van Keulen\, van Guigo I en Guigo II en van Margare ta van Oingt.
\nRetraite alle en bedoeld voor vrouwen.
\nHe t Bijbelse uittochtverhaal\, zoals we dat in Exodus vinden\, geldt als een van de basisverhalen van joodse en christelijke spiritualiteit. Het gaat om twee bewegingen: het loskomen van alles wat je onvrij houdt en je tot s laaf maakt\, en het in vertrouwen op weg gaan naar het nieuwe en onbekende . Het is de doortocht van dood naar leven zoals christenen die met Pasen v ieren.
\nWij gaan in dit weekend het verhaal lezen en onz e eigen levensverhalen er naast zetten. Waar hebben wij in ons leven bevri jding ervaren? Hoe zijn wij zelf op weg naar het land dat ons belooft is?< /p>\n
Dit weekeinde staat open voor inschrijving voor zowel beginners als mense n die ervaring hebben met een sesshin en mediteren.
\nWanneer: 25 – 27 maart 2022 span>
\nWaar:
\nAbdijhoeve (Stiltecentrum) Betlehem
\nAbdijlaan 1<
br />\n7004 JL Doetinchem
\nNederland
Kosten:
\n€ 220\,- (incl.
lakens/handdoeken pakket €10\,-). Hierbij inbegrepen zijn de begeleiding e
n als er na kostenaftrek een bedrag over is wordt dit gedoneerd aan de Sti
chting Little Flower (projecten voor de allerarmsten in India)
Opgave:
\nOpgave via e-mail\, zie onder kopje contact.
Betaling vooraf op rekeningnummer NL72 ABNA 0473882094 ten name van A.W. Hagoort te Geldrop o.v.v. Zen Doe
tinchem 2022. Je inschrijving is definitief na een aanbetaling van
€60\,- \, waarna je een bevestiging van je inschrijving krijgt per email.
De € 220\,- deelname kosten graag betalen voor uiterlijk 21 februari 2022. V
oor annuleringen rekenen wij 50% vanaf 8 weken voor aanvang van het weeken
d en 75% vanaf 4 weken voor weekend. De annuleringskosten komen alleen te
vervallen als er een wachtlijst is en iemand van de wachtlijst je plaats k
an overnemen.
Contact:\nA.W. Hagoort
\naaf.hagoort@hotmail.com
\n06-1284
1210
Belangrijke informatie voor deelname:
\nWij zullen ruim twee weken voor de datum van het weekeinde een insch
atting maken of het weekeinde doorgang kan vinden met het oog op de situat
ie met betrekking tot corona. En dat betekent dat:
Het weekeinde start vrijdag om 17.
00 uur en eindigt op zondag 16.00 uur. Het hele weekend verloopt in stilte
vanaf de eerste periode zitmeditatie op vrijdagavond na het avond eten.
Er is ca 7 u ur zitmeditatie op zaterdag en ca. 5 uur op zondag\, in periodes van 25 mi nuten afgewisseld met korte periodes loopmeditatie en langere pauzes. Het precieze dagschema wordt later bekend gemaakt.
\nTijdens de meditatie is er gelegenheid voor Dokusan\, een individuele ontmoeting met de zenmeester Gert L üderitz. Gert Lüderitz geeft op zaterdag een lezing (teisho) en op zondag zal er een vragenuurtje (Questions & Answers) zijn. De voertaal voor het w eekeinde is Engels.
\nHet is mogelijk om op zaterdagavond of zondagochtend een d ienst in de Abdij bij te wonen.
\nBegeleider
\nZenmeester Gert Lüderitz
\nGert Lüderitz (Satya
Bodhi Ken) is een Duitse zenmeester van de Bodhi Sangha\, die onder leidin
g staat van zenmeester AMA Samy.
Gert studeerde theologie\, gaf les in Grieks en werk
te daarna als onderzoeker aan de joodse diaspora in de oudheid. Hij bracht
de tijd door in Delhi\, woonde in een Hindoestaanse familie en studeerde
dagelijks boeddhistische logica en Madhyamaka-filosofie met Geshe Palden D
rakpa gedurende enkele jaren.
\nLater in zijn leven werkte hij 17 jaa
r in een adolescente psychiatrie. Hij is getrouwd en woont samen met zijn
vrouw Saskia in Tübingen (Zuid-Duitsland). Hij heeft twee kinderen\, zijn
zoon woont in Delhi.
\nZen werd een belangrijk onderdeel van zijn lev
en sinds de jaren tachtig\, toen hij sesshins bijwoonde bij Harada Sekkei
Roshi en P. Enomiya-Lassalle.
\nRond 1991 werd hij een leerling van F
r. AMA Samy die hem sindsdien heeft begeleid. In de zomer van 2017 is hij
door Ama Samy benoemd tot zenmeester.
Va n Witte Donderdag tot Paasmorgen maken we de vieringen van de Goede Week m ee\, samen met de monniken\, en luisteren we naar twee bezinnende inleidin gen over de liturgie van Pasen. De deelnemers zijn in stilte bij elkaar. p>\n
De liturgie is het programma. Aanvang donderdag 14 april om 16.00 uur\; vertrek zondagmorgen 17 april om 11.00 uur.
\nRetraite voor beginners.
\nIn de Bijbel\, maar ook in Regel van Benedictus neemt schaamte een belangrij ke plaats in. De bekende scène in het boek Genesis waarin Adam en Eva van de verboden vrucht eten en zich vervolgens proberen te verbergen voor de b lik van God\, laat duidelijk zien dat schaamte onlosmakelijk verbonden is met de zondeval en met de condition humaine.
\nBenedictus leert in zijn Regel dat voortdurende oefening in nederigheid nodig is om het doel te bereiken waarnaar monniken – en christenen in het algemeen – s treven: ‘terugkeren naar Hem\, van Wie je door onachtzaamheid en ongehoorz aamheid bent afgedwaald’.
\nMaar wanneer we in de Regel l ezen welke methoden gebruikt moeten worden om falende monniken in het open baar te beschamen\, kunnen we ons afvragen in hoeverre zulke middelen werk elijk helpen ons in spirituele zin te ontwikkelen. Soms kan schaamte een v oorbode zijn van angst en depressie. Maar schaamte kan ook nodig zijn als signaal om ons te waarschuwen voor grensoverschrijdend gedrag.
\nIn deze cursus zullen eigen ervaringen getoetst worden aan de hand van teksten uit de Bijbel\, de Regel van Benedictus\, en andere monastiek e en psychologische literatuur.
\nGeen ervaring vereist.
\nIn
de voetsporen van Br. Henri Boelaars osb
\nHildegard van Bingen als
rijkgetalenteerde dochter van Sint Benedictus
Hildegard van Bingen (c 1098-1179) was een mystiek begaafde\, rijkgetalenteerde en zeer geleerde vrouw. Ze liet een omvangrijk schriftelijk oeuvre na met uni eke bijdragen op het gebied van de theologie\, de ethiek\, de kosmologie\, de muziek\, de beeldende kunst (de door haar ontworpen miniaturen in haar visioenenboeken)\, de medische wetenschap en zelfs het theater.
\nMaar eerst en vooral was ze benedictines\, eerst als jonge oblat e\, later als moniale\, novicemeesteres en abdis van twee door haar gestic hte kloosters. Ze leidde een intens en vruchtbaar kloosterleven.
\nBr. Henri Boelaars\, vanuit Oosterhout een van de stichters en b ouwers van de Sint Willibrordsabdij\, hield zich meer dan een halve eeuw b ezig met Hildegard\, vanuit het perspectief van een beeldend kunstenaar en monnik.
\nIn dit abdijweekend treden we enigszins in zij n voetsporen. We lezen delen uit haar kleine commentaar bij de Benedictusr egel\, zullen zien hoe haar eigen deugdenleer\, met name die over de `groe nkracht´ of viriditas aansluit bij die van Benedictus\, hoe teksten die zi j op muziek zette daarmee samenhingen. En hoe enkele van haar miniaturen d oor br. Henri werden overwogen en geduid.
\nGeen ervaring vereist.
\nSi nt Benedictus wil dat zijn kloosters een ‘oefenschool zijn voor de dienst van de Heer’ (vgl. Proloog 45). Het enige criterium waarop een kandidaat w ordt bevraagd is of hij/zij werkelijk God zoekt. Daarbij is ‘ijver voor he t werk Gods’ een belangrijke indicatie.
\nMonniken heten een contemplatief leven te leiden. Maar wat is dat? Contemplatie betekent niet dat we inactief zouden worden. Is er voor gelovigen buiten het kloost er lering te trekken uit de eeuwenoude ervaring van Benedictus van Nursia ?
\nHe t vroege christendom kan ook voor ons een leerschool voor het gebed zijn. Hoe hebben de christenen in de eerste eeuwen gebeden? En hoe dachten zij o ver het gebed?
\nTijdens dit weekeinde lezen en bespreken we enkele gebeden van grote schrijvers uit de eerste eeuwen van de kerk. Herkennen wij ons in die wijze van bidden? Ook maken we kennis met enkele beschouwingen van kerkvaders\, onder meer van Origenes en Cyprianus van Ca rthago\, over het gebed: wat is bidden\, welke vormen zijn er\, welke rol speelt het in ons geloof?
\nGeen ervaring vereist.
\nWi llem van Saint-Thierry (1075-1148) was een benedictijner monnik die later toetrad tot de pas gestichte orde van Citeaux. Hij wordt wel de eerste mys ticus van de Lage Landen genoemd. In zijn tijd deed men de ontdekking dat God niet alleen in de liturgie en de geloofsleer te ontmoeten is\, maar da t ieder mens God persoonlijk ervaren kan.
\nNiet het vers tand\, maar de liefde is de manier om God te leren kennen. Willem had een bijzondere aandacht voor de werking van de Heilige Geest waardoor de mens de Heilige Drie-eenheid als het ware binnentreedt. Op verzoek schreef Will em voor een gemeenschap van kartuizers de ‘Brief aan de broeders van de Be rg Gods’\, ook wel ‘De gulden brief’ genoemd. Hieruit zullen we een aantal hoofdstukken samen lezen en bespreken
\nTijden dienst en:
\n10:00 mis met oblatie
\n12:30 middagdienst met kandidaat
oblatie
\n16:30 vespers
Ee n verkenning van je innerlijke klooster
\nGezamenlijke le
ctuur van De innerlijke ruimte van Maria de Groot.
\nMaria de Groot\,
protestants theologe en vruchtbaar dichteres\, schreef ook een prachtige
gids die aan de hand van een rondgang door een `innerlijk klooster´\, met
een herkenbare kloosterplattegrond: kloosterpoort\, kloostergang\, kapel\,
scriptorium\, cel\, enzovoort. Bij wijze van lectio divina (persoonlijk e
n als groep) wandelen we door de innerlijke ruimte die zij opent\, ook in
onszelf. Mooi dat dat samen kan gaan met de wandeling naar en in het werke
lijke klooster van de Sint Willibrordsabdij.
Voor beginner s.
\nEe n oude monnik lag op sterven. Zijn broeders huilden en deden hem al zijn d oodskleed aan. Toen opende de stervende zijn ogen en begon te lachen. Verv olgens lachte hij opnieuw\, en tenslotte nog een derde keer. Zijn broeders vroegen hem waarom hij lachte\, terwijl zij moesten huilen. Daarop antwoo rdde hij dat hij het eerst lachte omdat zij bang waren voor de dood\, de t weede keer omdat zij nog niet klaar waren om te sterven\, en de derde keer omdat hij nu uit ging rusten van een zwaar leven. Toen stierf hij.
\n< p class='p1'>Zijn wij in de 22e eeuw angstiger voor de dood dan de woestij nvaders? Of zijn wij meestal net zoals de broeders van die oude monnik? In de afgelopen jaren is gebruik van medicatie om het stervensproces te beko rten toegenomen\, ook bij christenen. Geloven wij nog in de dood als een n ieuwe geboorte? Geloven wij nog in lijden en pijn als middelen om ons gees telijk te zuiveren? Welke lessen kunnen wij leren uit de geschiedenis van de monniken?\nOpnieuw zal worden geput uit eigen ervarin gen\, de Bijbel\, en uit monastieke en psychologische literatuur.
\nEe n weekend rond Psalm 19 – de werkelijkheid en het mensenhart doorademd doo r de Heilige Geest.
\nDe filosoof Immanuel Kant schreef e ens wat hem met de diepste eerbied vervulde: Gods Schepping boven hem – en het besef van morele kwaliteit dat God in zijn innerlijk had gelegd.
\nDeze tweedeling kende hij beslist ook uit Psalm 19. De eer ste acht verzen ervan zijn een lofzang op de heerlijkheid van de Schepping : `De hemelen vertellen Gods eer\, en het uitspansel verkondigt het werk v an zijn handen´ (Ps 19\,1). Het tweede gedeelte is een lofzang op Gods wet in ons hart: `De wet des Heren is volmaakt\, zij verkwikt de ziel´ (Ps 19 \,9).
\nIn dit weekend rond Psalm 19 lezen we deze in dia loog met andere poëtische teksten van Gerard Manley Hopkins SJ\, Ida Gerha rdt en Marjoleine de Vos. We zullen overwegen dat beide domeinen – de natu urlijke werkelijkheid en het innerlijke besef – wijsgerig en theologisch g eduid kunnen worden als verbonden met Gods Geest. Ze zijn beide in een die pe zin `geestig´.
\n