Evenementen Agenda

Geplaatst op

nov
26
vr
2021
Lofzangen voor het leven. Wil Derkse @ Abdijhoeve St. Willibrordsabdij
nov 26 @ 17:00 – nov 28 @ 14:00

Een weekend rond de Bijbelse lofzangen van Maria en Simeon, die opgenomen zijn in het Avondgebed en de Dagsluiting: het Magnificat en het Nunc Dimittis.

De beide teksten zullen in de beproefde vorm van de lectio divina, in een meditatieve ‘Bildbetrachtung’ van twee schilderijen van de Visitatie en de Opdracht in de Tempel, en in luistermeditaties rond twee composities van J.S. Bach en David Willcocks worden overwogen. Werkvormen die trouwens in elkaar over kunnen gaan.

Twee lofzangen die fundamentele levensveranderingen en het nieuwe licht vieren.

Pictogram

Brochure Abdijweekenden Abdijhoeve Betlehem 2021 130.38 KB 2487 downloads

Brochure Abdijweekenden Abdijhoeve Betlehem 2021. ...
dec
17
vr
2021
Geannuleerd: Zenretraite. P. Kees van den Muijsenberg. @ Abdijhoeve St. Willibrordsabdij
dec 17 @ 17:00 – dec 19 @ 16:00
Geannuleerd: Zenretraite. P. Kees van den Muijsenberg. @ Abdijhoeve St. Willibrordsabdij
Pictogram

Brochure zenretraites Abdijhoeve Betlehem 2021 104.68 KB 3400 downloads

Brochure zenretraites Abdijhoeve Betlehem 2021 ...
jan
4
di
2022
Geannuleerd: Zenretraite. P. Kees van den Muijsenberg @ Abdijhoeve Betlehem St. Willibrordsabdij
jan 4 @ 17:00 – jan 9 @ 16:00
feb
4
vr
2022
Ontvankelijkheid: mystieke teksten uit de kartuizertraditie door Peter Nissen @ Abdijhoeve St. Willibrordsabdij
feb 4 @ 16:00 – feb 6 @ 14:00

De kartuizers vertegenwoordigen een eigen traditie binnen de monastieke geschiedenis: zij leven als kluizenaars in een gemeenschap. In hun spiritualiteit spelen het stilzwijgen en de uiterlijke eenzaamheid een belangrijke rol, niet als doel op zichzelf, maar als middel om een innerlijke ontvankelijkheid voor de aanwezigheid van God mogelijk te maken. In de stilte worden wij aangeraakt door de Eeuwige.

Tijdens dit weekeinde maken we kennis met de spiritualiteit van de kartuizers. We verdiepen ons in enkele mystieke teksten die uit de kartuizerwereld zijn voortgekomen, onder meer van Bruno van Keulen, van Guigo I en Guigo II en van Margareta van Oingt.

feb
11
vr
2022
Zenretraite. Mathilde de Vriese – vrouwenmeditatie. @ Abdijhoeve Betlehem St. Willibrordsabdij
feb 11 @ 17:00 – feb 13 @ 16:00
Zenretraite. Mathilde de Vriese - vrouwenmeditatie. @ Abdijhoeve Betlehem St. Willibrordsabdij

Retraite alleen bedoeld voor vrouwen.

feb
25
vr
2022
Het loslaten en de uittocht door Br. Johan te Velde @ Abdijhoeve St. Willibrordsabdij
feb 25 @ 16:00 – feb 27 @ 14:00

Het Bijbelse uittochtverhaal, zoals we dat in Exodus vinden, geldt als een van de basisverhalen van joodse en christelijke spiritualiteit. Het gaat om twee bewegingen: het loskomen van alles wat je onvrij houdt en je tot slaaf maakt, en het in vertrouwen op weg gaan naar het nieuwe en onbekende. Het is de doortocht van dood naar leven zoals christenen die met Pasen vieren.

Wij gaan in dit weekend het verhaal lezen en onze eigen levensverhalen er naast zetten. Waar hebben wij in ons leven bevrijding ervaren? Hoe zijn wij zelf op weg naar het land dat ons belooft is?

mrt
25
vr
2022
Zenweekend o.l.v. Zenmeester Gert Lüderitz @ Abdijhoeve Betlehem St. Willibrordsabdij
mrt 25 @ 17:00 – mrt 27 @ 16:00
Zenweekend o.l.v. Zenmeester Gert Lüderitz @ Abdijhoeve Betlehem St. Willibrordsabdij

Dit weekeinde staat open voor inschrijving voor zowel beginners als mensen die ervaring hebben met een sesshin en mediteren.

Wanneer: 25 – 27 maart 2022 

Waar:
Abdijhoeve (Stiltecentrum) Betlehem
Abdijlaan 1
7004 JL Doetinchem
Nederland

Kosten:
220,- (incl. lakens/handdoeken pakket €10,-). Hierbij inbegrepen zijn de begeleiding en als er na kostenaftrek een bedrag over is wordt dit gedoneerd aan de Stichting Little Flower (projecten voor de allerarmsten in India)

Opgave:
Opgave via e-mail, zie onder kopje contact. Betaling vooraf op rekeningnummer NL72 ABNA 0473882094 ten name van A.W. Hagoort te Geldrop o.v.v. Zen Doetinchem 2022. Je inschrijving is definitief na een aanbetaling van €60,- , waarna je een bevestiging van je inschrijving krijgt per email. De 220,- deelname kosten graag betalen voor uiterlijk 21 februari 2022. Voor annuleringen rekenen wij 50% vanaf 8 weken voor aanvang van het weekend en 75% vanaf 4 weken voor weekend. De annuleringskosten komen alleen te vervallen als er een wachtlijst is en iemand van de wachtlijst je plaats kan overnemen.

Contact:
A.W. Hagoort
aaf.hagoort@hotmail.com
06-12841210

Belangrijke informatie voor deelname:
Wij zullen ruim twee weken voor de datum van het weekeinde een inschatting maken of het weekeinde doorgang kan vinden met het oog op de situatie met betrekking tot corona. En dat betekent dat:

  • we voldoende deelnemers hebben
  • de Abdijhoeve geopend is
  • en wij er terecht kunnen met de op dat moment geldende corona maatregelen. 

Het weekeinde start vrijdag om 17.00 uur en eindigt op zondag 16.00 uur. Het hele weekend verloopt in stilte vanaf de eerste periode zitmeditatie op vrijdagavond na het avond eten. 

Er is ca 7 uur zitmeditatie op zaterdag en ca. 5 uur op zondag, in periodes van 25 minuten afgewisseld met korte periodes loopmeditatie en langere pauzes. Het precieze dagschema wordt later bekend gemaakt. 

Tijdens de meditatie is er gelegenheid voor Dokusan, een individuele ontmoeting met de zenmeester Gert Lüderitz. Gert Lüderitz geeft op zaterdag een lezing (teisho) en op zondag zal er een vragenuurtje (Questions & Answers) zijn. De voertaal voor het weekeinde is Engels. 

Het is mogelijk om op zaterdagavond of zondagochtend een dienst in de Abdij bij te wonen.

Begeleider

Zenmeester Gert Lüderitz
Gert Lüderitz (Satya Bodhi Ken) is een Duitse zenmeester van de Bodhi Sangha, die onder leiding staat van zenmeester AMA Samy. 

Gert studeerde theologie, gaf les in Grieks en werkte daarna als onderzoeker aan de joodse diaspora in de oudheid. Hij bracht de tijd door in Delhi, woonde in een Hindoestaanse familie en studeerde dagelijks boeddhistische logica en Madhyamaka-filosofie met Geshe Palden Drakpa gedurende enkele jaren.
Later in zijn leven werkte hij 17 jaar in een adolescente psychiatrie. Hij is getrouwd en woont samen met zijn vrouw Saskia in Tübingen (Zuid-Duitsland). Hij heeft twee kinderen, zijn zoon woont in Delhi.
Zen werd een belangrijk onderdeel van zijn leven sinds de jaren tachtig, toen hij sesshins bijwoonde bij Harada Sekkei Roshi en P. Enomiya-Lassalle.
Rond 1991 werd hij een leerling van Fr. AMA Samy die hem sindsdien heeft begeleid. In de zomer van 2017 is hij door Ama Samy benoemd tot zenmeester. 

apr
14
do
2022
Triduum Sacrum: door dood naar leven door Br. Coert Biesjot @ Abdijhoeve St. Willibrordsabdij
apr 14 @ 16:00 – apr 17 @ 11:00

Van Witte Donderdag tot Paasmorgen maken we de vieringen van de Goede Week mee, samen met de monniken, en luisteren we naar twee bezinnende inleidingen over de liturgie van Pasen. De deelnemers zijn in stilte bij elkaar.

De liturgie is het programma. Aanvang donderdag 14 april om 16.00 uur; vertrek zondagmorgen 17 april om 11.00 uur.

apr
22
vr
2022
Zenretraite. Vera Boon. @ Abdijhoeve Betlehem St. Willibrordsabdij
apr 22 @ 17:00 – apr 24 @ 16:00
Zenretraite. Vera Boon. @ Abdijhoeve Betlehem St. Willibrordsabdij

Retraite voor beginners.

mei
20
vr
2022
Schaamte en nederigheid: deprimerende last of deugdzame kracht? door Joost Baneke @ Abdijhoeve St. Willibrordsabdij
mei 20 @ 16:00 – mei 22 @ 14:00

In de Bijbel, maar ook in Regel van Benedictus neemt schaamte een belangrijke plaats in. De bekende scène in het boek Genesis waarin Adam en Eva van de verboden vrucht eten en zich vervolgens proberen te verbergen voor de blik van God, laat duidelijk zien dat schaamte onlosmakelijk verbonden is met de zondeval en met de condition humaine.

Benedictus leert in zijn Regel dat voortdurende oefening in nederigheid nodig is om het doel te bereiken waarnaar monniken – en christenen in het algemeen – streven: ‘terugkeren naar Hem, van Wie je door onachtzaamheid en ongehoorzaamheid bent afgedwaald’.

Maar wanneer we in de Regel lezen welke methoden gebruikt moeten worden om falende monniken in het openbaar te beschamen, kunnen we ons afvragen in hoeverre zulke middelen werkelijk helpen ons in spirituele zin te ontwikkelen. Soms kan schaamte een voorbode zijn van angst en depressie. Maar schaamte kan ook nodig zijn als signaal om ons te waarschuwen voor grensoverschrijdend gedrag.

In deze cursus zullen eigen ervaringen getoetst worden aan de hand van teksten uit de Bijbel, de Regel van Benedictus, en andere monastieke en psychologische literatuur.

Zenretraite. Abt Henry Vesseur. @ Abdijhoeve Betlehem St. Willibrordsabdij
mei 20 @ 17:00 – mei 22 @ 16:00
Zenretraite. Abt Henry Vesseur. @ Abdijhoeve Betlehem St. Willibrordsabdij

Geen ervaring vereist.

jun
17
vr
2022
Br. Boelaars en Van Bingen door Wil Derkse @ Abdijhoeve St. Willibrordsabdij
jun 17 @ 16:00 – jun 19 @ 14:00

In de voetsporen van Br. Henri Boelaars osb
Hildegard van Bingen als rijkgetalenteerde dochter van Sint Benedictus

Hildegard van Bingen (c 1098-1179) was een mystiek begaafde, rijkgetalenteerde en zeer geleerde vrouw. Ze liet een omvangrijk schriftelijk oeuvre na met unieke bijdragen op het gebied van de theologie, de ethiek, de kosmologie, de muziek, de beeldende kunst (de door haar ontworpen miniaturen in haar visioenenboeken), de medische wetenschap en zelfs het theater.

Maar eerst en vooral was ze benedictines, eerst als jonge oblate, later als moniale, novicemeesteres en abdis van twee door haar gestichte kloosters. Ze leidde een intens en vruchtbaar kloosterleven.

Br. Henri Boelaars, vanuit Oosterhout een van de stichters en bouwers van de Sint Willibrordsabdij, hield zich meer dan een halve eeuw bezig met Hildegard, vanuit het perspectief van een beeldend kunstenaar en monnik.

In dit abdijweekend treden we enigszins in zijn voetsporen. We lezen delen uit haar kleine commentaar bij de Benedictusregel, zullen zien hoe haar eigen deugdenleer, met name die over de `groenkracht´ of viriditas aansluit bij die van Benedictus, hoe teksten die zij op muziek zette daarmee samenhingen. En hoe enkele van haar miniaturen door br. Henri werden overwogen en geduid.

Vevallen – Zenretraite. Misha Beliën. @ Abdijhoeve Betlehem St. Willibrordsabdij
jun 17 @ 17:00 – jun 19 @ 16:00
Vevallen - Zenretraite. Misha Beliën. @ Abdijhoeve Betlehem St. Willibrordsabdij

Geen ervaring vereist.

jul
15
vr
2022
Contemplatie in de school van Benedictus door Abt Henry Vesseur @ Abdijhoeve St. Willibrordsabdij
jul 15 @ 16:00 – jul 17 @ 14:00

Sint Benedictus wil dat zijn kloosters een ‘oefenschool zijn voor de dienst van de Heer’ (vgl. Proloog 45). Het enige criterium waarop een kandidaat wordt bevraagd is of hij/zij werkelijk God zoekt. Daarbij is ‘ijver voor het werk Gods’ een belangrijke indicatie.

Monniken heten een contemplatief leven te leiden. Maar wat is dat? Contemplatie betekent niet dat we inactief zouden worden. Is er voor gelovigen buiten het klooster lering te trekken uit de  eeuwenoude ervaring van Benedictus van Nursia?

jul
22
vr
2022
Bidden met de kerkvaders door Peter Nissen @ Abdijhoeve St. Willibrordsabdij
jul 22 @ 16:00 – jul 24 @ 14:00

Het vroege christendom kan ook voor ons een leerschool voor het gebed zijn. Hoe hebben de christenen in de eerste eeuwen gebeden? En hoe dachten zij over het gebed?

Tijdens dit weekeinde lezen en bespreken we enkele gebeden van grote schrijvers uit de eerste eeuwen van de kerk. Herkennen wij ons in die wijze van bidden? Ook maken we kennis met enkele beschouwingen van kerkvaders, onder meer van Origenes en Cyprianus van Carthago, over het gebed: wat is bidden, welke vormen zijn er, welke rol speelt het in ons geloof?

sep
2
vr
2022
Zenretraite. Mathilde de Vriese. @ Abdijhoeve Betlehem St. Willibrordsabdij
sep 2 @ 17:00 – sep 4 @ 16:00
Zenretraite. Mathilde de Vriese. @ Abdijhoeve Betlehem St. Willibrordsabdij

Geen ervaring vereist.

sep
9
vr
2022
De Gulden Brief door Br. Johan te Velde @ Abdijhoeve St. Willibrordsabdij
sep 9 @ 16:00 – sep 11 @ 14:00

Willem van Saint-Thierry (1075-1148) was een benedictijner monnik die later toetrad tot de pas gestichte orde van Citeaux. Hij wordt wel de eerste mysticus van de Lage Landen genoemd. In zijn tijd deed men de ontdekking dat God niet alleen in de liturgie en de geloofsleer te ontmoeten is, maar dat ieder mens God persoonlijk ervaren kan.

Niet het verstand, maar de liefde is de manier om God te leren kennen. Willem had een bijzondere aandacht voor de werking van de Heilige Geest waardoor de mens de Heilige Drie-eenheid als het ware binnentreedt. Op verzoek schreef Willem voor een gemeenschap van kartuizers de ‘Brief aan de broeders van de Berg Gods’, ook wel ‘De gulden brief’ genoemd. Hieruit zullen we een aantal hoofdstukken samen lezen en bespreken

okt
7
vr
2022
Je innerlijke klooster door Wil Derkse @ Abdijhoeve St. Willibrordsabdij
okt 7 @ 16:00 – okt 9 @ 14:00

Een verkenning van je innerlijke klooster

Gezamenlijke lectuur van De innerlijke ruimte van Maria de Groot.
Maria de Groot, protestants theologe en vruchtbaar dichteres, schreef ook een prachtige gids die aan de hand van een rondgang door een `innerlijk klooster´, met een herkenbare kloosterplattegrond: kloosterpoort, kloostergang, kapel, scriptorium, cel, enzovoort. Bij wijze van lectio divina (persoonlijk en als groep) wandelen we door de innerlijke ruimte die zij opent, ook in onszelf. Mooi dat dat samen kan gaan met de wandeling naar en in het werkelijke klooster van de Sint Willibrordsabdij.

okt
28
vr
2022
Zenretraite. Vera Boon. @ Abdijhoeve Betlehem St. Willibrordsabdij
okt 28 @ 17:00 – okt 30 @ 16:00
nov
4
vr
2022
Sterven zonder vrees? door Joost Baneke @ Abdijhoeve St. Willibrordsabdij
nov 4 @ 16:00 – nov 6 @ 14:00

Een oude monnik lag op sterven. Zijn broeders huilden en deden hem al zijn doodskleed aan. Toen opende de stervende zijn ogen en begon te lachen. Vervolgens lachte hij opnieuw, en tenslotte nog een derde keer. Zijn broeders vroegen hem waarom hij lachte, terwijl zij moesten huilen. Daarop antwoordde hij dat hij het eerst lachte omdat zij bang waren voor de dood, de tweede keer omdat zij nog niet klaar waren om te sterven, en de derde keer omdat hij nu uit ging rusten van een zwaar leven. Toen stierf hij.

Zijn wij in de 22e eeuw angstiger voor de dood dan de woestijnvaders? Of zijn wij meestal net zoals de broeders van die oude monnik? In de afgelopen jaren is gebruik van medicatie om het stervensproces te bekorten toegenomen, ook bij christenen. Geloven wij nog in de dood als een nieuwe geboorte? Geloven wij nog in lijden en pijn als middelen om ons geestelijk te zuiveren? Welke lessen kunnen wij leren uit de geschiedenis van de monniken?

Opnieuw zal worden geput uit eigen ervaringen, de Bijbel, en uit monastieke en psychologische literatuur.