Evenementen Agenda

Geplaatst op

sep
19
za
2015
Oblatendag @ St. Willibrordsabdij
sep 19 @ 09:30 – 17:00

Onze jaarlijkse najaars-oblatendag zal op zaterdag 19 september gehouden worden. Die dag zal vanzelfsprekend ook in het teken staan van de bestuurswisseling die dan waarschijnlijk zal hebben plaatsgevonden. Het aangekondigde muzikale cadeau van de oblaten aan de communiteit bij gelegenheid van de renovatie, de groei van de communiteit en de jubilea van Abt Rien, zal in de middag worden aangeboden. Voorts is er volop de gelegenheid om de emeritus-abt de hand te schudden en kennis te maken met de nieuw gekozen overste.

De oblatenraad heeft br. Johan te Velde bereid gevonden om de lezing te verzorgen. Zoals u weet heeft hij de vertaling bezorgd van een reeks brieven van de vroegere abt-praeses van onze Congregatie, dom Gabriel Brasó. Hieruit heeft hij het thema ‘armoede’ gekozen voor zijn voordracht. Na de plenaire bespreking van dit onderwerp in de middag komen er nog wat huishoudelijke zaken aan de orde, waaronder de nieuwe website van/voor de oblaten.

De dagindeling is dezelfde als afgelopen jaren (zie bijlage). Tijdens de Eucharistieviering zullen de kandidaten die het proefjaar hebben afgerond hun oblatie doen: Marianne van den Berge-van Rossum; Greet Keijzer-De Clerck, André Keijzer, Sven Cockx en Peter Van Damme. En in de middagdienst zullen de nieuwe kandidaten opgenomen worden in het proefjaar: Jan Beukhof, Serge Pirot, Reinout Stigter en Maurice Schenk.

Het programma voor zaterdag 19 september ziet er als volgt uit:

9.30           voor wie van ver moet komen staat er koffie klaar in het Stiltecentrum

10.00         Eucharistie met oblatie, daarna koffie en begroeting in Stiltecentrum

11.15         woord van welkom en nieuws/mededelingen vanuit de abdij

11.30         Inleiding van br. Johan te Velde over het thema Armoede

12.00         tijd voor reflectie (korte notities maken)

12.30         Middagdienst met opname nieuwe kandidaten

12.45         maaltijd in de refter van de abdij (in stilte)

14.00         Concert in de abdijkerk ( Gijs van Schoonhoven, orgel, en Hanne Feldhaus, fluit)

15.00         Koffie/thee

15.15         Plenaire samenkomst

16.15         afsluiting

16.30         vespers

Voor eenieder (m/v) die niet tijdig aanwezig kan zijn op zaterdag bieden wij de mogelijkheid om in het stiltecentrum te overnachten van vrijdag op zaterdag.

Aanmelding voor de oblatendag graag vóór 10 september a.s. bij het secretariaat: mevr. Trui Bolscher, Marthalaan 3-74, 7511 AZ Enschede; of per email: oblatenwillibrordsabdij@gmail.com

okt
17
za
2015
Kovel Leesgroep @ Kovel Leesgroep - Spreekkamer
okt 17 @ 14:00 – 17:00
jan
16
za
2016
Oblatenschool 2016 Jaar 2 @ Abdij
jan 16 @ 09:30 – 17:30

Thema’s:

zaterdag 16 januari:     br. Henry – Leven van Benedictus

zaterdag 16 april:         br. Rien – De goede ijver

 

De deelnemers zijn:

Marianne van Rossum

Greet Keijzer – de Clerck

Andre Keijzer

Sven Cockx

Peter van Damme

jan
30
za
2016
Oblatenschool 2016 – Jaar 1 @ Abdij
jan 30 @ 09:30 – 17:30

Thema’s:

zaterdag 30 januari: br. Henry Christus in de Regel

zaterdag 5 maart: br. Rien Lectio divina

zaterdag 30 april: br. Henry liturgisch en persoonlijk gebed

zaterdag 11 juni: br. Rien Nederigheid in de Regel van Benedictus

 

De deelnemers zijn:

Jan Beukhof

Arjan van Brummen

Gerrit Dorgelo

Reinout Stigter

Maurice Schenk

Kovel Leesgroep @ Abdij spreekkamer
jan 30 @ 14:00 – 17:00
feb
5
vr
2016
Zenretraite o.l.v. Dhr. Ben Claessens 5-7 februari 2016 @ Stiltecentrum Betlehem
feb 5 @ 17:30 – feb 7 @ 16:00
Zenretraite o.l.v. Dhr. Ben Claessens 5-7 februari 2016 @ Stiltecentrum Betlehem | Doetinchem | Gelderland | Nederland

Belangrijke informatie voor deelname

De meditatieruimten en de kamers bevinden zich in het Stiltecentrum Betlehem, gelegen naast de Sint Willibrordsadbij.

Er zijn 14 één-persoonskamers en vier twee-persoonskamers. Elke kamer is voorzien van een douche en toilet. Iedere deelnemer krijgt een eigen kamer toebedeeld, tenzij men voorkeur heeft om een kamer te delen. Lakenpakketten kunnen gehuurd worden à € 10,00. De maaltijden zijn vegetarisch.

De zen-retraites beginnen op de aanvangsdag om 17.30 uur en eindigen op de laatste dag rond 16.00 uur.

Aanmelden

U meldt zich aan voor deelname door een e-mail naar stiltecentrum@outlook.com te sturen met vermelding van uw naam, adres en woonplaats, een telefoonnummer dat in geval van een calamiteit gebeld kan worden en de datum van de sessie(s) waaraan u deel wilt nemen. Inschrijven voor deelname aan een zen-retraite die langer duurt dan een weekend is eerst mogelijk als u eerder in het Stiltecentrum Betlehem aan een zen-retraite weekend heeft deelgenomen.

Is er plaats beschikbaar dan ontvangt u de bevestiging van uw deelname. Is er geen plaats beschikbaar dan ontvangt u bericht dat uw gegevens kosteloos in de reservelijst van de gevraagde sessie is opgenomen.

Annuleren

U annuleert uw deelname door een e-mail naar het secretariaat te sturen. In uw annulering staan de datum(s) van de sessie(s) waarvoor u uw deelname wilt annuleren.

Deelname

Circa vier weken voor aanvang van de zen-retraite ontvangen de deelnemers de uitnodiging en, onder andere, het programma.

Uw bijdrage

Direct na de bevestiging van uw deelname betaalt u de borgsom van € 50,00 per retraite. Bij feitelijke deelname wordt uw borgsom onderdeel van uw totale bijdrage. Uiterlijk zes weken vóór aanvang van de sessie moet uw bijdrage (het totaalbedrag minus de 50 Euro van de borgsom) volledig op de bankrekening van het Stiltecentrum zijn bijgeschreven. Alle betalingen graag doen door overschrijving naar: rekeningnummer NL58 RABO 0384 3502 59 t.n.v. Stiltecentrum Betlehem te Doetinchem o.v.v. uw naam, woonplaats en de datum(s) van de betreffende zen-retraites

Uw bijdrage na annulering

Bij annulering tot zes weken vóór aanvang van de sessie ontvangt u uw bijdrage, verminderd met € 15,00 administratiekosten, terug.

Bij annulering, vanaf zes weken vóór tot aan de aanvang van de sessie vervalt uw bijdrage aan het Stiltecentrum, tenzij de als gevolg van uw annulering beschikbaar gekomen plaats door iemand uit de reservelijst in gebruik wordt genomen.

Wordt de betreffende plaats in gebruik genomen dan ontvangt u de van u ontvangen bijdrage, verminderd met € 15,00 administratiekosten terug.

Wenst u een factuur dan worden aanvullend € 15,00 administratiekosten per factuur in rekening gebracht. Facturen worden eerst na afloop van de sessie toegestuurd.