Kerkelijke vastendag.
06:15 uur Lezingendienst
07:30 uur Lauden
Er is geen eucharistieviering om 09:30 uur.
12:15 uur Middagdienst
15:00 uur De Herdenking van het lijden en sterven van de Heer (kruisverering).
Passieverhaal van Johannes.
Volg kruisverering hier: op YouTube.
Er zijn geen vespers om 17:00 uur.
20:30 uur Completen
06:15 uur Lezingendienst
07:30 uur Lauden
Er is geen eucharistieviering om 9:30 uur.
12:15 uur Middagdienst
17:00 uur Vespers
Geen completen.
Paaswake 2022: Intocht met het licht; zegening van het wijwater.
Volg de eucharistie hier: op YouTube.
09:30 uur Hoogmis van Pasen.
Volg de Hoogmis hier: op YouTube.
Vespers om 16:30 uur.
Dagorde is als op zondag: de vespers is om 16:30 uur.
Op de eerste zondag van de maand is er uitstelling van het H. Sacrament om 16:00 uur, met aansluitend de vespers.
In verband met de Open Kloosterdag zijn de vespers om 17:30 uur (i.p.v. 16:30 uur) !
In de Bijbel, maar ook in Regel van Benedictus neemt schaamte een belangrijke plaats in. De bekende scène in het boek Genesis waarin Adam en Eva van de verboden vrucht eten en zich vervolgens proberen te verbergen voor de blik van God, laat duidelijk zien dat schaamte onlosmakelijk verbonden is met de zondeval en met de condition humaine.
Benedictus leert in zijn Regel dat voortdurende oefening in nederigheid nodig is om het doel te bereiken waarnaar monniken – en christenen in het algemeen – streven: ‘terugkeren naar Hem, van Wie je door onachtzaamheid en ongehoorzaamheid bent afgedwaald’.
Maar wanneer we in de Regel lezen welke methoden gebruikt moeten worden om falende monniken in het openbaar te beschamen, kunnen we ons afvragen in hoeverre zulke middelen werkelijk helpen ons in spirituele zin te ontwikkelen. Soms kan schaamte een voorbode zijn van angst en depressie. Maar schaamte kan ook nodig zijn als signaal om ons te waarschuwen voor grensoverschrijdend gedrag.
In deze cursus zullen eigen ervaringen getoetst worden aan de hand van teksten uit de Bijbel, de Regel van Benedictus, en andere monastieke en psychologische literatuur.
Brochure Abdijweekenden Abdijhoeve Betlehem 2022
Hoogfeest, dagorde als op zondag: vespers om 16:30 uur, aansluitend uitstelling van het H. Sacrament.
De Paastijd eindigt met Pinksterzondag.
Op de eerste zondag van de maand is er uitstelling van het H. Sacrament om 16:00 uur, met aansluitend de vespers.
Dagorde: aanbidding om 16:00 uur met aansluitend (16:30 uur) vespers.
In de voetsporen van Br. Henri Boelaars osb
Hildegard van Bingen als rijkgetalenteerde dochter van Sint Benedictus
Hildegard van Bingen (c 1098-1179) was een mystiek begaafde, rijkgetalenteerde en zeer geleerde vrouw. Ze liet een omvangrijk schriftelijk oeuvre na met unieke bijdragen op het gebied van de theologie, de ethiek, de kosmologie, de muziek, de beeldende kunst (de door haar ontworpen miniaturen in haar visioenenboeken), de medische wetenschap en zelfs het theater.
Maar eerst en vooral was ze benedictines, eerst als jonge oblate, later als moniale, novicemeesteres en abdis van twee door haar gestichte kloosters. Ze leidde een intens en vruchtbaar kloosterleven.
Br. Henri Boelaars, vanuit Oosterhout een van de stichters en bouwers van de Sint Willibrordsabdij, hield zich meer dan een halve eeuw bezig met Hildegard, vanuit het perspectief van een beeldend kunstenaar en monnik.
In dit abdijweekend treden we enigszins in zijn voetsporen. We lezen delen uit haar kleine commentaar bij de Benedictusregel, zullen zien hoe haar eigen deugdenleer, met name die over de `groenkracht´ of viriditas aansluit bij die van Benedictus, hoe teksten die zij op muziek zette daarmee samenhingen. En hoe enkele van haar miniaturen door br. Henri werden overwogen en geduid.
Brochure Abdijweekenden Abdijhoeve Betlehem 2022
Dit hoogfeest wordt niet gevierd als zondag, de dagorde is dus als op weekdagen.
Dagorde van de dag.
Dagorde als op zondag: vespers om 16:30.
Op de eerste zondag van de maand is er uitstelling van het H. Sacrament om 16:00 uur, met aansluitend de vespers.
Dagorde als op zondag: de vespers is om 16:30 uur.
Sint Benedictus wil dat zijn kloosters een ‘oefenschool zijn voor de dienst van de Heer’ (vgl. Proloog 45). Het enige criterium waarop een kandidaat wordt bevraagd is of hij/zij werkelijk God zoekt. Daarbij is ‘ijver voor het werk Gods’ een belangrijke indicatie.
Monniken heten een contemplatief leven te leiden. Maar wat is dat? Contemplatie betekent niet dat we inactief zouden worden. Is er voor gelovigen buiten het klooster lering te trekken uit de eeuwenoude ervaring van Benedictus van Nursia?