Jan van Ruusbroec (1293-1381) was een Brusselse kapelaan die op zijn 57e intrad in een kloostergemeenschap te Groenendaal (bij Brussel).
Hij heeft een flink aantal geschriften op zijn naam staan die allemaal over het mystieke leven gaan, over de opgang van de mens naar God. Hij schrijft daar helder en toegankelijk, maar tegelijk zeer diepzinnig over, in een nuchtere en precieze stijl. Zowel literair als spiritueel behoort Ruusbroec tot de top van de laat-middeleeuwse schrijvers van de Lage landen.
Wij gaan samen gedeelten lezen en bespreken uit Vanden blinckenden steen, een van Ruusbroecs vroegere werken waarin zijn gedachten over de geestelijke groei goed worden samengevat. Het is een kort werk dat geschikt is voor de lezer van vandaag.
Brochure Abdijweekenden Abdijhoeve Betlehem 2021 130.38 KB 2436 downloads
Brochure Abdijweekenden Abdijhoeve Betlehem 2021. ...Brochure zenretraites Abdijhoeve Betlehem 2021 104.68 KB 3360 downloads
Brochure zenretraites Abdijhoeve Betlehem 2021 ...Brochure zenretraites Abdijhoeve Betlehem 2021 104.68 KB 3360 downloads
Brochure zenretraites Abdijhoeve Betlehem 2021 ...In de monastieke traditie is een enorme rijkdom aan psychologische ervaring en wijsheid verborgen. Benedictus adviseert zijn monniken stabiel te blijven en niet telkens weg te lopen voor hun problemen. Een advies dat Sigmund Freud vele eeuwen later ook zou geven aan patiënten voor een psychoanalytische behandeling.
De twaalfde eeuwse monnik Aelred van Rievaulx beschrijft hoe we toegang kunnen vinden tot onze ziel door onszelf eerst leeg te maken, en dan te laten vullen door goddelijke genade. Hoe doe je dat? Wat is dat: goddelijke genade? En wat is trouwens de ziel? Is dat niet ons brein?
Teksten die op het eerste gezicht vreemd overkomen kunnen ons confronteren met wat onbekend is in de ander, maar ook in onszelf. Dat kan juist helpen niet alleen onszelf, maar ook de ander beter te leren kennen – zelfs de Ander naar wiens beeld en gelijkenis we geschapen zijn.
We werken vanuit het boek: Ziel. Monastieke psychologie in de twaalfde eeuw. Willem van Saint-Thierry, Isaac van Stella, Aelred van Rievaulx. Vertaling, inleiding en annotatie van Joost Baneke, voorwoord van Elias Dietz ocso. Damon, Eindhoven, 2020.
Brochure Abdijweekenden Abdijhoeve Betlehem 2021 130.38 KB 2436 downloads
Brochure Abdijweekenden Abdijhoeve Betlehem 2021. ...Brochure zenretraites Abdijhoeve Betlehem 2021 104.68 KB 3360 downloads
Brochure zenretraites Abdijhoeve Betlehem 2021 ...Een weekend rond de Bijbelse lofzangen van Maria en Simeon, die opgenomen zijn in het Avondgebed en de Dagsluiting: het Magnificat en het Nunc Dimittis.
De beide teksten zullen in de beproefde vorm van de lectio divina, in een meditatieve ‘Bildbetrachtung’ van twee schilderijen van de Visitatie en de Opdracht in de Tempel, en in luistermeditaties rond twee composities van J.S. Bach en David Willcocks worden overwogen. Werkvormen die trouwens in elkaar over kunnen gaan.
Twee lofzangen die fundamentele levensveranderingen en het nieuwe licht vieren.
Brochure Abdijweekenden Abdijhoeve Betlehem 2021 130.38 KB 2436 downloads
Brochure Abdijweekenden Abdijhoeve Betlehem 2021. ...Brochure zenretraites Abdijhoeve Betlehem 2021 104.68 KB 3360 downloads
Brochure zenretraites Abdijhoeve Betlehem 2021 ...De kartuizers vertegenwoordigen een eigen traditie binnen de monastieke geschiedenis: zij leven als kluizenaars in een gemeenschap. In hun spiritualiteit spelen het stilzwijgen en de uiterlijke eenzaamheid een belangrijke rol, niet als doel op zichzelf, maar als middel om een innerlijke ontvankelijkheid voor de aanwezigheid van God mogelijk te maken. In de stilte worden wij aangeraakt door de Eeuwige.
Tijdens dit weekeinde maken we kennis met de spiritualiteit van de kartuizers. We verdiepen ons in enkele mystieke teksten die uit de kartuizerwereld zijn voortgekomen, onder meer van Bruno van Keulen, van Guigo I en Guigo II en van Margareta van Oingt.
Brochure Abdijweekenden Abdijhoeve Betlehem 2022
Retraite alleen bedoeld voor vrouwen.
Brochure zenretraites Abdijhoeve Betlehem 2022
Het Bijbelse uittochtverhaal, zoals we dat in Exodus vinden, geldt als een van de basisverhalen van joodse en christelijke spiritualiteit. Het gaat om twee bewegingen: het loskomen van alles wat je onvrij houdt en je tot slaaf maakt, en het in vertrouwen op weg gaan naar het nieuwe en onbekende. Het is de doortocht van dood naar leven zoals christenen die met Pasen vieren.
Wij gaan in dit weekend het verhaal lezen en onze eigen levensverhalen er naast zetten. Waar hebben wij in ons leven bevrijding ervaren? Hoe zijn wij zelf op weg naar het land dat ons belooft is?
Brochure Abdijweekenden Abdijhoeve Betlehem 2022
Dit weekeinde staat open voor inschrijving voor zowel beginners als mensen die ervaring hebben met een sesshin en mediteren.
Wanneer: 25 – 27 maart 2022
Waar:
Abdijhoeve (Stiltecentrum) Betlehem
Abdijlaan 1
7004 JL Doetinchem
Nederland
Kosten:
€ 220,- (incl. lakens/handdoeken pakket €10,-). Hierbij inbegrepen zijn de begeleiding en als er na kostenaftrek een bedrag over is wordt dit gedoneerd aan de Stichting Little Flower (projecten voor de allerarmsten in India)
Opgave:
Opgave via e-mail, zie onder kopje contact. Betaling vooraf op rekeningnummer NL72 ABNA 0473882094 ten name van A.W. Hagoort te Geldrop o.v.v. Zen Doetinchem 2022. Je inschrijving is definitief na een aanbetaling van €60,- , waarna je een bevestiging van je inschrijving krijgt per email. De € 220,- deelname kosten graag betalen voor uiterlijk 21 februari 2022. Voor annuleringen rekenen wij 50% vanaf 8 weken voor aanvang van het weekend en 75% vanaf 4 weken voor weekend. De annuleringskosten komen alleen te vervallen als er een wachtlijst is en iemand van de wachtlijst je plaats kan overnemen.
Contact:
A.W. Hagoort
aaf.hagoort@hotmail.com
06-12841210
Belangrijke informatie voor deelname:
Wij zullen ruim twee weken voor de datum van het weekeinde een inschatting maken of het weekeinde doorgang kan vinden met het oog op de situatie met betrekking tot corona. En dat betekent dat:
- we voldoende deelnemers hebben
- de Abdijhoeve geopend is
- en wij er terecht kunnen met de op dat moment geldende corona maatregelen.
Het weekeinde start vrijdag om 17.00 uur en eindigt op zondag 16.00 uur. Het hele weekend verloopt in stilte vanaf de eerste periode zitmeditatie op vrijdagavond na het avond eten.
Er is ca 7 uur zitmeditatie op zaterdag en ca. 5 uur op zondag, in periodes van 25 minuten afgewisseld met korte periodes loopmeditatie en langere pauzes. Het precieze dagschema wordt later bekend gemaakt.
Tijdens de meditatie is er gelegenheid voor Dokusan, een individuele ontmoeting met de zenmeester Gert Lüderitz. Gert Lüderitz geeft op zaterdag een lezing (teisho) en op zondag zal er een vragenuurtje (Questions & Answers) zijn. De voertaal voor het weekeinde is Engels.
Het is mogelijk om op zaterdagavond of zondagochtend een dienst in de Abdij bij te wonen.
Begeleider
Zenmeester Gert Lüderitz
Gert Lüderitz (Satya Bodhi Ken) is een Duitse zenmeester van de Bodhi Sangha, die onder leiding staat van zenmeester AMA Samy.
Gert studeerde theologie, gaf les in Grieks en werkte daarna als onderzoeker aan de joodse diaspora in de oudheid. Hij bracht de tijd door in Delhi, woonde in een Hindoestaanse familie en studeerde dagelijks boeddhistische logica en Madhyamaka-filosofie met Geshe Palden Drakpa gedurende enkele jaren.
Later in zijn leven werkte hij 17 jaar in een adolescente psychiatrie. Hij is getrouwd en woont samen met zijn vrouw Saskia in Tübingen (Zuid-Duitsland). Hij heeft twee kinderen, zijn zoon woont in Delhi.
Zen werd een belangrijk onderdeel van zijn leven sinds de jaren tachtig, toen hij sesshins bijwoonde bij Harada Sekkei Roshi en P. Enomiya-Lassalle.
Rond 1991 werd hij een leerling van Fr. AMA Samy die hem sindsdien heeft begeleid. In de zomer van 2017 is hij door Ama Samy benoemd tot zenmeester.
Van Witte Donderdag tot Paasmorgen maken we de vieringen van de Goede Week mee, samen met de monniken, en luisteren we naar twee bezinnende inleidingen over de liturgie van Pasen. De deelnemers zijn in stilte bij elkaar.
De liturgie is het programma. Aanvang donderdag 14 april om 16.00 uur; vertrek zondagmorgen 17 april om 11.00 uur.
Brochure Abdijweekenden Abdijhoeve Betlehem 2022
In de Bijbel, maar ook in Regel van Benedictus neemt schaamte een belangrijke plaats in. De bekende scène in het boek Genesis waarin Adam en Eva van de verboden vrucht eten en zich vervolgens proberen te verbergen voor de blik van God, laat duidelijk zien dat schaamte onlosmakelijk verbonden is met de zondeval en met de condition humaine.
Benedictus leert in zijn Regel dat voortdurende oefening in nederigheid nodig is om het doel te bereiken waarnaar monniken – en christenen in het algemeen – streven: ‘terugkeren naar Hem, van Wie je door onachtzaamheid en ongehoorzaamheid bent afgedwaald’.
Maar wanneer we in de Regel lezen welke methoden gebruikt moeten worden om falende monniken in het openbaar te beschamen, kunnen we ons afvragen in hoeverre zulke middelen werkelijk helpen ons in spirituele zin te ontwikkelen. Soms kan schaamte een voorbode zijn van angst en depressie. Maar schaamte kan ook nodig zijn als signaal om ons te waarschuwen voor grensoverschrijdend gedrag.
In deze cursus zullen eigen ervaringen getoetst worden aan de hand van teksten uit de Bijbel, de Regel van Benedictus, en andere monastieke en psychologische literatuur.
Brochure Abdijweekenden Abdijhoeve Betlehem 2022
In de voetsporen van Br. Henri Boelaars osb
Hildegard van Bingen als rijkgetalenteerde dochter van Sint Benedictus
Hildegard van Bingen (c 1098-1179) was een mystiek begaafde, rijkgetalenteerde en zeer geleerde vrouw. Ze liet een omvangrijk schriftelijk oeuvre na met unieke bijdragen op het gebied van de theologie, de ethiek, de kosmologie, de muziek, de beeldende kunst (de door haar ontworpen miniaturen in haar visioenenboeken), de medische wetenschap en zelfs het theater.
Maar eerst en vooral was ze benedictines, eerst als jonge oblate, later als moniale, novicemeesteres en abdis van twee door haar gestichte kloosters. Ze leidde een intens en vruchtbaar kloosterleven.
Br. Henri Boelaars, vanuit Oosterhout een van de stichters en bouwers van de Sint Willibrordsabdij, hield zich meer dan een halve eeuw bezig met Hildegard, vanuit het perspectief van een beeldend kunstenaar en monnik.
In dit abdijweekend treden we enigszins in zijn voetsporen. We lezen delen uit haar kleine commentaar bij de Benedictusregel, zullen zien hoe haar eigen deugdenleer, met name die over de `groenkracht´ of viriditas aansluit bij die van Benedictus, hoe teksten die zij op muziek zette daarmee samenhingen. En hoe enkele van haar miniaturen door br. Henri werden overwogen en geduid.
Brochure Abdijweekenden Abdijhoeve Betlehem 2022
Sint Benedictus wil dat zijn kloosters een ‘oefenschool zijn voor de dienst van de Heer’ (vgl. Proloog 45). Het enige criterium waarop een kandidaat wordt bevraagd is of hij/zij werkelijk God zoekt. Daarbij is ‘ijver voor het werk Gods’ een belangrijke indicatie.
Monniken heten een contemplatief leven te leiden. Maar wat is dat? Contemplatie betekent niet dat we inactief zouden worden. Is er voor gelovigen buiten het klooster lering te trekken uit de eeuwenoude ervaring van Benedictus van Nursia?
Brochure Abdijweekenden Abdijhoeve Betlehem 2022
Het vroege christendom kan ook voor ons een leerschool voor het gebed zijn. Hoe hebben de christenen in de eerste eeuwen gebeden? En hoe dachten zij over het gebed?
Tijdens dit weekeinde lezen en bespreken we enkele gebeden van grote schrijvers uit de eerste eeuwen van de kerk. Herkennen wij ons in die wijze van bidden? Ook maken we kennis met enkele beschouwingen van kerkvaders, onder meer van Origenes en Cyprianus van Carthago, over het gebed: wat is bidden, welke vormen zijn er, welke rol speelt het in ons geloof?