Antoine Bodar maakt tv-vierluik over Sint-Benedictus
Antoine Bodar bezoekt diverse abdijen in Italië, Frankrijk, Duitsland, België en Nederland. Daar vertelt hij de geschiedenis van de kloosterordes die de Regel van Benedictus volgen. Ook geeft hij zijn visie op de hedendaagse betekenis van het contemplatieve leven.
De geestelijke nalatenschap van Benedictus van Nursia (480-547) is van grote invloed geweest op de ontwikkeling van Europa na de val van het West-Romeinse Rijk. Zijn kloosterregel heeft door de eeuwen heen miljoenen mensen geïnspireerd, zowel binnen als buiten de Rooms-Katholieke Kerk. Benedictus – zijn naam betekent ‘gezegende’ – is de patroon van Europa.
“Kenmerkend voor Benedictus is zijn mildheid. Die staat garant voor een evenwichtige spiritualiteit. Je moet mensen niet overbelasten maar ook niet onderbelasten”, aldus Bodar, die ervoor koos om Benedictus’ kloosterregel tot leidraad van zijn vierluik te nemen. “Werken en bidden zijn in evenwicht. Benedictus vond dat monniken altijd hun verstand moesten blijven gebruiken en in niets moesten overdrijven. Hij hield van harmonie in elk hart.”
- De eerste aflevering (5 september) gaat over de persoon van Benedictus zelf. Geboren in Nursia studeert hij in Rome en trekt hij zich terug in Subiaco waar hij eerst als kluizenaar leeft maar later cenobiet wordt: een monnik die met andere monniken samenleeft.
- In de tweede aflevering (12 september) staat het door Benedictus gestichte klooster Montecassino in de Italiaanse regio Lazio centraal, waar hij zijn kloosterregel schreef. Vanaf het begin is dit de moederabdij van de Orde van Sint-Benedictus (benedictijnen).
- In de derde aflevering (19 september) gaat Bodar naar Frankrijk, waar hij de abdijen van Cluny, Fleury en Cîteaux bezoekt. Deze kloosters golden in de middeleeuwen als eilanden van cultuur.
- De vierde aflevering (26 september) gaat over de wederopbloei van de benedictijnen in de 19de eeuw. Bodar bezoekt daarvoor de Franse abdij van Solesmes, centrum van de Liturgische Beweging en de gregoriaanse gezangen. Tevens bezoekt hij de benedictinessenabdij in Bonheiden en de benedictijnenabdij in Vaals, waar hij ingaat op de hedendaagse liturgie en de moderniteit van de benedictijner orde.
Bodar en de benedictijnen
Antoine Bodar is priester van het bisdom Haarlem-Amsterdam, doctor in de filosofie, emeritus hoogleraar en schrijver van tientallen boeken over historische, theologische en actuele thema’s. Hij is zeer vertrouwd met de Orde van Sint-Benedictus. In zijn jeugd bezocht hij regelmatig de Adelbertabdij in Egmond. Vanaf de jaren tachtig is de abdij Sint-Benedictusberg in Vaals een geestelijk thuis voor hem geworden. Van deze abdij is hij oblaat. Een oblaat is een gedoopte christen die als niet-monnik verbonden is met een specifieke abdij.
Het is bij de benedictijnen vooral het contemplatieve element dat Bodar aanspreekt. “Het besef dat je het niet van deze wereld moet hebben, maar van de eeuwigheid. Hun liturgie spreekt me aan omdat deze plechtig en ingetogen is. En ze hebben oog voor de schoonheid; de schoonheid die naar God leidt.”
Zelf heeft Bodar serieus overwogen om bij de benedictijnen in te treden. Dat was eind jaren tachtig toen hij er twee maanden mocht wonen. “Maar mijn eerste roeping is toch het priesterschap buiten het klooster. De vroegere abt van Vaals noemde me eens een monnik in de wereld. Ik leg me erop toe die eer waar te maken.”
Antoine Bodar maakt tv-vierluik over Sint-Benedictus
Antoine Bodar bezoekt diverse abdijen in Italië, Frankrijk, Duitsland, België en Nederland. Daar vertelt hij de geschiedenis van de kloosterordes die de Regel van Benedictus volgen. Ook geeft hij zijn visie op de hedendaagse betekenis van het contemplatieve leven.
De geestelijke nalatenschap van Benedictus van Nursia (480-547) is van grote invloed geweest op de ontwikkeling van Europa na de val van het West-Romeinse Rijk. Zijn kloosterregel heeft door de eeuwen heen miljoenen mensen geïnspireerd, zowel binnen als buiten de Rooms-Katholieke Kerk. Benedictus – zijn naam betekent ‘gezegende’ – is de patroon van Europa.
“Kenmerkend voor Benedictus is zijn mildheid. Die staat garant voor een evenwichtige spiritualiteit. Je moet mensen niet overbelasten maar ook niet onderbelasten”, aldus Bodar, die ervoor koos om Benedictus’ kloosterregel tot leidraad van zijn vierluik te nemen. “Werken en bidden zijn in evenwicht. Benedictus vond dat monniken altijd hun verstand moesten blijven gebruiken en in niets moesten overdrijven. Hij hield van harmonie in elk hart.”
- De eerste aflevering (5 september) gaat over de persoon van Benedictus zelf. Geboren in Nursia studeert hij in Rome en trekt hij zich terug in Subiaco waar hij eerst als kluizenaar leeft maar later cenobiet wordt: een monnik die met andere monniken samenleeft.
- In de tweede aflevering (12 september) staat het door Benedictus gestichte klooster Montecassino in de Italiaanse regio Lazio centraal, waar hij zijn kloosterregel schreef. Vanaf het begin is dit de moederabdij van de Orde van Sint-Benedictus (benedictijnen).
- In de derde aflevering (19 september) gaat Bodar naar Frankrijk, waar hij de abdijen van Cluny, Fleury en Cîteaux bezoekt. Deze kloosters golden in de middeleeuwen als eilanden van cultuur.
- De vierde aflevering (26 september) gaat over de wederopbloei van de benedictijnen in de 19de eeuw. Bodar bezoekt daarvoor de Franse abdij van Solesmes, centrum van de Liturgische Beweging en de gregoriaanse gezangen. Tevens bezoekt hij de benedictinessenabdij in Bonheiden en de benedictijnenabdij in Vaals, waar hij ingaat op de hedendaagse liturgie en de moderniteit van de benedictijner orde.
Bodar en de benedictijnen
Antoine Bodar is priester van het bisdom Haarlem-Amsterdam, doctor in de filosofie, emeritus hoogleraar en schrijver van tientallen boeken over historische, theologische en actuele thema’s. Hij is zeer vertrouwd met de Orde van Sint-Benedictus. In zijn jeugd bezocht hij regelmatig de Adelbertabdij in Egmond. Vanaf de jaren tachtig is de abdij Sint-Benedictusberg in Vaals een geestelijk thuis voor hem geworden. Van deze abdij is hij oblaat. Een oblaat is een gedoopte christen die als niet-monnik verbonden is met een specifieke abdij.
Het is bij de benedictijnen vooral het contemplatieve element dat Bodar aanspreekt. “Het besef dat je het niet van deze wereld moet hebben, maar van de eeuwigheid. Hun liturgie spreekt me aan omdat deze plechtig en ingetogen is. En ze hebben oog voor de schoonheid; de schoonheid die naar God leidt.”
Zelf heeft Bodar serieus overwogen om bij de benedictijnen in te treden. Dat was eind jaren tachtig toen hij er twee maanden mocht wonen. “Maar mijn eerste roeping is toch het priesterschap buiten het klooster. De vroegere abt van Vaals noemde me eens een monnik in de wereld. Ik leg me erop toe die eer waar te maken.”
Antoine Bodar maakt tv-vierluik over Sint-Benedictus
Antoine Bodar bezoekt diverse abdijen in Italië, Frankrijk, Duitsland, België en Nederland. Daar vertelt hij de geschiedenis van de kloosterordes die de Regel van Benedictus volgen. Ook geeft hij zijn visie op de hedendaagse betekenis van het contemplatieve leven.
De geestelijke nalatenschap van Benedictus van Nursia (480-547) is van grote invloed geweest op de ontwikkeling van Europa na de val van het West-Romeinse Rijk. Zijn kloosterregel heeft door de eeuwen heen miljoenen mensen geïnspireerd, zowel binnen als buiten de Rooms-Katholieke Kerk. Benedictus – zijn naam betekent ‘gezegende’ – is de patroon van Europa.
“Kenmerkend voor Benedictus is zijn mildheid. Die staat garant voor een evenwichtige spiritualiteit. Je moet mensen niet overbelasten maar ook niet onderbelasten”, aldus Bodar, die ervoor koos om Benedictus’ kloosterregel tot leidraad van zijn vierluik te nemen. “Werken en bidden zijn in evenwicht. Benedictus vond dat monniken altijd hun verstand moesten blijven gebruiken en in niets moesten overdrijven. Hij hield van harmonie in elk hart.”
- De eerste aflevering (5 september) gaat over de persoon van Benedictus zelf. Geboren in Nursia studeert hij in Rome en trekt hij zich terug in Subiaco waar hij eerst als kluizenaar leeft maar later cenobiet wordt: een monnik die met andere monniken samenleeft.
- In de tweede aflevering (12 september) staat het door Benedictus gestichte klooster Montecassino in de Italiaanse regio Lazio centraal, waar hij zijn kloosterregel schreef. Vanaf het begin is dit de moederabdij van de Orde van Sint-Benedictus (benedictijnen).
- In de derde aflevering (19 september) gaat Bodar naar Frankrijk, waar hij de abdijen van Cluny, Fleury en Cîteaux bezoekt. Deze kloosters golden in de middeleeuwen als eilanden van cultuur.
- De vierde aflevering (26 september) gaat over de wederopbloei van de benedictijnen in de 19de eeuw. Bodar bezoekt daarvoor de Franse abdij van Solesmes, centrum van de Liturgische Beweging en de gregoriaanse gezangen. Tevens bezoekt hij de benedictinessenabdij in Bonheiden en de benedictijnenabdij in Vaals, waar hij ingaat op de hedendaagse liturgie en de moderniteit van de benedictijner orde.
Bodar en de benedictijnen
Antoine Bodar is priester van het bisdom Haarlem-Amsterdam, doctor in de filosofie, emeritus hoogleraar en schrijver van tientallen boeken over historische, theologische en actuele thema’s. Hij is zeer vertrouwd met de Orde van Sint-Benedictus. In zijn jeugd bezocht hij regelmatig de Adelbertabdij in Egmond. Vanaf de jaren tachtig is de abdij Sint-Benedictusberg in Vaals een geestelijk thuis voor hem geworden. Van deze abdij is hij oblaat. Een oblaat is een gedoopte christen die als niet-monnik verbonden is met een specifieke abdij.
Het is bij de benedictijnen vooral het contemplatieve element dat Bodar aanspreekt. “Het besef dat je het niet van deze wereld moet hebben, maar van de eeuwigheid. Hun liturgie spreekt me aan omdat deze plechtig en ingetogen is. En ze hebben oog voor de schoonheid; de schoonheid die naar God leidt.”
Zelf heeft Bodar serieus overwogen om bij de benedictijnen in te treden. Dat was eind jaren tachtig toen hij er twee maanden mocht wonen. “Maar mijn eerste roeping is toch het priesterschap buiten het klooster. De vroegere abt van Vaals noemde me eens een monnik in de wereld. Ik leg me erop toe die eer waar te maken.”
Antoine Bodar maakt tv-vierluik over Sint-Benedictus
Antoine Bodar bezoekt diverse abdijen in Italië, Frankrijk, Duitsland, België en Nederland. Daar vertelt hij de geschiedenis van de kloosterordes die de Regel van Benedictus volgen. Ook geeft hij zijn visie op de hedendaagse betekenis van het contemplatieve leven.
De geestelijke nalatenschap van Benedictus van Nursia (480-547) is van grote invloed geweest op de ontwikkeling van Europa na de val van het West-Romeinse Rijk. Zijn kloosterregel heeft door de eeuwen heen miljoenen mensen geïnspireerd, zowel binnen als buiten de Rooms-Katholieke Kerk. Benedictus – zijn naam betekent ‘gezegende’ – is de patroon van Europa.
“Kenmerkend voor Benedictus is zijn mildheid. Die staat garant voor een evenwichtige spiritualiteit. Je moet mensen niet overbelasten maar ook niet onderbelasten”, aldus Bodar, die ervoor koos om Benedictus’ kloosterregel tot leidraad van zijn vierluik te nemen. “Werken en bidden zijn in evenwicht. Benedictus vond dat monniken altijd hun verstand moesten blijven gebruiken en in niets moesten overdrijven. Hij hield van harmonie in elk hart.”
- De eerste aflevering (5 september) gaat over de persoon van Benedictus zelf. Geboren in Nursia studeert hij in Rome en trekt hij zich terug in Subiaco waar hij eerst als kluizenaar leeft maar later cenobiet wordt: een monnik die met andere monniken samenleeft.
- In de tweede aflevering (12 september) staat het door Benedictus gestichte klooster Montecassino in de Italiaanse regio Lazio centraal, waar hij zijn kloosterregel schreef. Vanaf het begin is dit de moederabdij van de Orde van Sint-Benedictus (benedictijnen).
- In de derde aflevering (19 september) gaat Bodar naar Frankrijk, waar hij de abdijen van Cluny, Fleury en Cîteaux bezoekt. Deze kloosters golden in de middeleeuwen als eilanden van cultuur.
- De vierde aflevering (26 september) gaat over de wederopbloei van de benedictijnen in de 19de eeuw. Bodar bezoekt daarvoor de Franse abdij van Solesmes, centrum van de Liturgische Beweging en de gregoriaanse gezangen. Tevens bezoekt hij de benedictinessenabdij in Bonheiden en de benedictijnenabdij in Vaals, waar hij ingaat op de hedendaagse liturgie en de moderniteit van de benedictijner orde.
Bodar en de benedictijnen
Antoine Bodar is priester van het bisdom Haarlem-Amsterdam, doctor in de filosofie, emeritus hoogleraar en schrijver van tientallen boeken over historische, theologische en actuele thema’s. Hij is zeer vertrouwd met de Orde van Sint-Benedictus. In zijn jeugd bezocht hij regelmatig de Adelbertabdij in Egmond. Vanaf de jaren tachtig is de abdij Sint-Benedictusberg in Vaals een geestelijk thuis voor hem geworden. Van deze abdij is hij oblaat. Een oblaat is een gedoopte christen die als niet-monnik verbonden is met een specifieke abdij.
Het is bij de benedictijnen vooral het contemplatieve element dat Bodar aanspreekt. “Het besef dat je het niet van deze wereld moet hebben, maar van de eeuwigheid. Hun liturgie spreekt me aan omdat deze plechtig en ingetogen is. En ze hebben oog voor de schoonheid; de schoonheid die naar God leidt.”
Zelf heeft Bodar serieus overwogen om bij de benedictijnen in te treden. Dat was eind jaren tachtig toen hij er twee maanden mocht wonen. “Maar mijn eerste roeping is toch het priesterschap buiten het klooster. De vroegere abt van Vaals noemde me eens een monnik in de wereld. Ik leg me erop toe die eer waar te maken.”
Sorry, u heeft helaas geen toegang tot deze pagina en/of berichten. Log in met uw gebruikersnaam en wachtwoord.
Bent u oblaat van de St. Willibrordsabdij en heeft u geen gebruikersnaam en wachtwoord ontvangen? Neemt u dan even kontakt op met:
Broeder Jozef, email: br.jozef62@gmail.com.
Abdijweekend voor oblaten en andere belangstellenden over Lectio divina aan de hand van de profeet Jona.
‘Lectio divina’ is de aandachtige lezing van een Bijbelfragment of een passage uit een spiritueel boek, met de bedoeling daardoor voor je eigen geestelijk leven gevoed te worden.
Zo’n stukje tekst blijkt diepere lagen te bevatten, bijzondere betekenissen die je kunt proeven en waarop je kunt kauwen om er smakelijk voedsel uit te halen.
Lectio divina is geen snelle hap tussendoor, maar slow food waar je de tijd voor moet nemen.
De tekst stelt jou een vraag en je wordt uitgenodigd geen snel antwoord te geven maar er rustig over te mediteren.
Dit weekend willen we oefenen in lectio divina met behulp van het korte Bijbelboek van de profeet Jona.
Dit is het enige profetenboek dat geen profetieën van een profeet maar een verhaal over een profeet bevat.
Het is het verhaal van een gewoon mensje dat door God geroepen wordt voor een bijzondere taak, verteld met humor en mensenkennis.
Als we het aandachtig en met een open hart lezen, kan het voor ons een soort spiegel worden.
We kunnen ons laten raken, ons aangesproken voelen en ons eigen vervolg schrijven aan het open, vragende einde van dit verhaal.
Het weekend zal bestaan uit de volgende componenten: inleidingen over geestelijke lezing en over het de profeet Jona, praktische inoefening van lectio divina, onze ervaringen en inzichten uitwisselen met elkaar, deelname aan de gebedsdiensten van de abdij, momenten van persoonlijke bezinning in stilte.
Begeleiding:
Br. Johan te Velde osb
Vragen via stiltecentrum@willibrords-abbey.nl.
Aanmelden via stiltecentrum@outlook.com
Brochure: 20-01-2018 – brochure abdijweekenden stiltecentrum Betlehem 2018
Getijden beleven!
Verken het spirituele ritme van je leven
Ons leven wordt in de huidige samenleving steeds flexibeler: als professional, vrijwilliger, familielid of vriend wordt verwacht dat je altijd beschikbaar en bereikbaar bent.
Velen verlangen naar een stabiele structuur en ankerpunten die ruimte maken voor bezinning en bezieling.
Het kloosterlijke getijdengebed nodigt iedereen uit om werk te maken van de getijden in zijn of haar eigen leefsituatie. Wat betekent het om de getijden ook buiten de kloostermuren te beleven? Hoe kunnen meditatieve momenten je dagelijks stil laten staan bij Gods aanwezigheid?
Tijdens dit weekend gaan we samen in het ritme van het gebed op zoek naar onze getijden door bezinning, meditatie en gesprek– spiritueel en praktisch. Een nieuwe uitdaging voor allen die hier al ervaring mee hebben en een mooie gelegenheid voor hen die kennis willen maken met deze rijke traditie.
Begeleiding:
Prof. Dr. Thomas Quartier osb &
Abt Henry Vesseur osb
Achtergrondliteratuur:
JORIS GELDHOF & THOMAS QUARTIER,
Getijden van het leven.
over liturgie en bidden.
Antwerpen: Halewijn 2016.
Informatie: stiltecentrum@willibrords-abbey.nl
Aanmelden: stiltecentrum@outlook.com
Brochure: 20-01-2018 – brochure abdijweekenden stiltecentrum Betlehem 2018
Op verhaal komen: storytelling en spiritualiteit
‘Op verhaal komen’ betekent op een punt komen waar men zich kan herstellen, verademen en uitrusten om weer op kracht te komen.
De afgesloten ruimte van onze abdij biedt daar een plek voor.
Je kan je verhaal neerleggen in ritueel, gemeenschap en spiritualiteit.
Ook het herhalen en vertalen van woorden en zinnen horen bij ‘op verhaal komen’.
Grote en kleine woorden klinken in de abdij, en ze klinken ook in je eigen levensverhaal.
Je gebruikt je eigen kracht om er een verhaal van te maken.
Via een combinatie van spiritualiteit en storytelling ga je op zoek naar je eigen verhaal.
Inzichten in je eigen verhaal heb je nodig om te zien waar je talenten en mogelijkheden liggen om op een evenwichtige manier keuzes te maken voor de toekomst.
Door middel van impulsen en interactieve sessies nemen we samen de tijd voor contemplatie, meditatie en articulatie.
Een uitgelezen kans voor allen die hun eigen levensverhaal tegen het licht willen houden, jong en oud,kerkelijk en niet kerkelijk – zoekend.
Begeleiding:
Prof. Dr. Thomas Quartier osb &
Drs. Ignace de Haes
in samenwerking met de Faculteit Filosofie, Theologie & Religiestudies van de Radboud Universiteit Nijmegen
Informatie: stiltecentrum@willibrords-abbey.nl
Aanmelden: stiltecentrum@outlook.com
Brochure: 20-01-2018 – brochure abdijweekenden stiltecentrum Betlehem 2018
Begeleidende tekst:
Wie is Hij voor jou? 42.72 KB 1139 downloads
Brochure Abdijweekeind 26-28 april 2019. ...Begeleiding:
Br. Johan te Velde osb
Vragen via stiltecentrum@willibrords-abbey.nl.
Aanmelden via stiltecentrum@outlook.com
Brochure:
De monniken bieden diepgang in verschillende spirituele thema’s.
Binnen het kader van het kloosterleven en op het ritme van het getijdengebed van de monniken wisselen informatie, meditatieve lezing, uitwisseling en creatieve werkvormen elkaar af.
U verblijft het Abdijweekend in de Abdijhoeve Betlehem bij de Sint Willibrordsabdij.
Voor meer informatie: https://willibrordsabdij.nl/stiltecentrum
of mail stiltecentrum@willibrords-abbey.nl
Aanmelding uitsluitend via: stiltecentrum@outlook.com
8-10 november 2019
Zinzoekers:
spirituele dialogen voeren vanuit Oost en West
Begeleiding: Prof. Dr. Thomas Quartier osb & abt Henry Vesseur osb
Wie tegenwoordig naar zin in het leven zoekt, wordt met een veelheid aan Spirituele stromingen en invloeden geconfronteerd.
Hoe kom je dieper bij je eigen innerlijk?
Hoe kan je echt open staan voor liefde en geloof? Dialogen bieden een open toegang tot de tradities, maar ook tot huidige ervaringen die je
eigen geestelijke leven kunnen verrijken.
Dat geldt ook voor dialogen tussen verschillende levensbeschouwingen en religies.
In dit weekend zullen we stilstaan bij dialogen vanuit oosterse en westerse praktijken van spiritualiteit. Aan de hand van het boek “Zinzoekers” staan we in dialoog met elkaar stil bij centrale thema’s van het geestelijke leven in
diverse leefomstandigheden.
Hoe kan bijvoorbeeld meditatie het benedictijnse leven verrijken?
Door praktijk en reflectie ontmoeten we elkaar.
Literatuur:
Thomas Quartier osb & Paul van der Velde osb, Zinzoekers.
Dialogen over religie tussen oost en west.
Bernemedia 2018.
Download de brochure hier:
Retraite – Ritueel van dood naar leven (Prof. dr. Thomas Quartier osb, monnik)
Door de rituelen van Pasen kun je steeds weer de overgang van donker naar licht, van dood naar leven maken. De vieringen laten ons ieder jaar opnieuw sterven, dood en verrijzenis van Christus beleven. Die overgang heeft een universele zeggingskracht. Aan de hand van de diensten in de abdijkerk krijg je uitleg over symbolen en rituelen die je tot inkeer laten komen.
Informatie:
Programma 2020 Abdijhoeve Betlehem 90.22 KB 2915 downloads
Abdijhoeve – Benedictijns Centrum Halteplaats voor verdieping, vorming en meditatie Op...Zen-meditatie – Wedergeboorte tot nieuw leven (abt Henry Vesseur osb, monnik)
De boodschap van de verrijzenis van Christus roept iedereen op om weg te trekken uit elke vorm van verslaving en onvrijheid naar nieuw leven. Geestelijke groei is onmogelijk zonder loslaten van wat verouderd is. In de traditie van zen is de discipline van het zitten in aandacht een middel om te komen tot eenheid van geest. We beleven dit weekend in een klimaat van stiltemeditaties afgewisseld met het koorgebed van de monniken in volledig stilzwijgen.
Let op: Dit programma maakt tevens deel uit van de Zen-Retraites van de Willibrordsabdij. De kosten zijn 175 Euro.
Informatie:
Programma 2020 Abdijhoeve Betlehem 90.22 KB 2915 downloads
Abdijhoeve – Benedictijns Centrum Halteplaats voor verdieping, vorming en meditatie Op...Zen-meditatie – De weg gaan (abt Henry Vesseur osb, monnik)
Jezus zelf is de weg (Joh 14,16). Een spiritualiteit van het gaan naar een doel betekent het onderweg zijn naar God. Dat is de eigenlijke levensweg van de mens. De metafoor van de weg wordt in alle religies gevoed door de concrete ervaring van het gaan: pelgrimerend, meditatief, liturgisch. Door stiltemeditatie vanuit de zen-traditie, afgewisseld met het koorgebed van de monniken, gaan we onze weg van volledig stilzwijgen en christelijke inspiratie.
Let op: Dit programma maakt tevens deel uit van de Zen-Retraites van de Willibrordsabdij. De kosten zijn 175 Euro.
Informatie:
Programma 2020 Abdijhoeve Betlehem 90.22 KB 2915 downloads
Abdijhoeve – Benedictijns Centrum Halteplaats voor verdieping, vorming en meditatie Op...Bronnen: De wolk van niet-weten (dr. Johan te Velde osb, monnik)
In de late Middeleeuwen ontstond er in Engeland een mystiek werkje van een onbekende auteur getiteld: ‘De wolk van niet-weten’. Hierin wordt benadrukt dat wij God niet kunnen kennen met het verstand, maar dat wij met liefdevolle aandacht ons kunnen richten op zijn verborgen aanwezigheid. Met elkaar willen we enkele aansprekende passages uit dit boek lezen, erover mediteren en er ermee in gesprek gaan.
Literatuur: De wolk van niet-weten , ingeleid door André Zegveld. Nijmegen: Gottmer 1974.
Informatie:
Programma 2020 Abdijhoeve Betlehem 90.22 KB 2915 downloads
Abdijhoeve – Benedictijns Centrum Halteplaats voor verdieping, vorming en meditatie Op...Levenswijsheid: Tot leven komen (prof. dr. Wil Derkse, oblaat)
‘Tot leven willen komen en goede dagen beleven’. Benedictus noemt in de Proloog van zijn Regel juist dit als het diepste verlangen aan de wortel van de monastieke roeping. Dit geldt voor iedere levensroeping. Aan de hand van teksten uit de Schrift en de poëzie, met muziekvoorbeelden en beeldmeditatie wordt tijdens dit weekend het verlangen naar nieuw leven overwogen.
Literatuur: Wil Derkse, Een leefregel voor beginners. Benedictijnse spiritualiteit voor het dagelijks leven . Tielt: Lannoo 2004.
Informatie:
Programma 2020 Abdijhoeve Betlehem 90.22 KB 2915 downloads
Abdijhoeve – Benedictijns Centrum Halteplaats voor verdieping, vorming en meditatie Op...Van Witte Donderdag tot Paasmorgen maken we de vieringen van de Goede Week mee, samen met de monniken, en luisteren we naar twee bezinnende inleidingen over de liturgie van Pasen. De deelnemers zijn in stilte bij elkaar. De liturgie is het programma.
Aanvang donderdag 1 april om 16.00 uur; vertrek zondagmorgen 4 april om 11.00 uur.