Antoine Bodar maakt tv-vierluik over Sint-Benedictus
Antoine Bodar bezoekt diverse abdijen in Italië, Frankrijk, Duitsland, België en Nederland. Daar vertelt hij de geschiedenis van de kloosterordes die de Regel van Benedictus volgen. Ook geeft hij zijn visie op de hedendaagse betekenis van het contemplatieve leven.
De geestelijke nalatenschap van Benedictus van Nursia (480-547) is van grote invloed geweest op de ontwikkeling van Europa na de val van het West-Romeinse Rijk. Zijn kloosterregel heeft door de eeuwen heen miljoenen mensen geïnspireerd, zowel binnen als buiten de Rooms-Katholieke Kerk. Benedictus – zijn naam betekent ‘gezegende’ – is de patroon van Europa.
“Kenmerkend voor Benedictus is zijn mildheid. Die staat garant voor een evenwichtige spiritualiteit. Je moet mensen niet overbelasten maar ook niet onderbelasten”, aldus Bodar, die ervoor koos om Benedictus’ kloosterregel tot leidraad van zijn vierluik te nemen. “Werken en bidden zijn in evenwicht. Benedictus vond dat monniken altijd hun verstand moesten blijven gebruiken en in niets moesten overdrijven. Hij hield van harmonie in elk hart.”
- De eerste aflevering (5 september) gaat over de persoon van Benedictus zelf. Geboren in Nursia studeert hij in Rome en trekt hij zich terug in Subiaco waar hij eerst als kluizenaar leeft maar later cenobiet wordt: een monnik die met andere monniken samenleeft.
- In de tweede aflevering (12 september) staat het door Benedictus gestichte klooster Montecassino in de Italiaanse regio Lazio centraal, waar hij zijn kloosterregel schreef. Vanaf het begin is dit de moederabdij van de Orde van Sint-Benedictus (benedictijnen).
- In de derde aflevering (19 september) gaat Bodar naar Frankrijk, waar hij de abdijen van Cluny, Fleury en Cîteaux bezoekt. Deze kloosters golden in de middeleeuwen als eilanden van cultuur.
- De vierde aflevering (26 september) gaat over de wederopbloei van de benedictijnen in de 19de eeuw. Bodar bezoekt daarvoor de Franse abdij van Solesmes, centrum van de Liturgische Beweging en de gregoriaanse gezangen. Tevens bezoekt hij de benedictinessenabdij in Bonheiden en de benedictijnenabdij in Vaals, waar hij ingaat op de hedendaagse liturgie en de moderniteit van de benedictijner orde.
Bodar en de benedictijnen
Antoine Bodar is priester van het bisdom Haarlem-Amsterdam, doctor in de filosofie, emeritus hoogleraar en schrijver van tientallen boeken over historische, theologische en actuele thema’s. Hij is zeer vertrouwd met de Orde van Sint-Benedictus. In zijn jeugd bezocht hij regelmatig de Adelbertabdij in Egmond. Vanaf de jaren tachtig is de abdij Sint-Benedictusberg in Vaals een geestelijk thuis voor hem geworden. Van deze abdij is hij oblaat. Een oblaat is een gedoopte christen die als niet-monnik verbonden is met een specifieke abdij.
Het is bij de benedictijnen vooral het contemplatieve element dat Bodar aanspreekt. “Het besef dat je het niet van deze wereld moet hebben, maar van de eeuwigheid. Hun liturgie spreekt me aan omdat deze plechtig en ingetogen is. En ze hebben oog voor de schoonheid; de schoonheid die naar God leidt.”
Zelf heeft Bodar serieus overwogen om bij de benedictijnen in te treden. Dat was eind jaren tachtig toen hij er twee maanden mocht wonen. “Maar mijn eerste roeping is toch het priesterschap buiten het klooster. De vroegere abt van Vaals noemde me eens een monnik in de wereld. Ik leg me erop toe die eer waar te maken.”
Antoine Bodar maakt tv-vierluik over Sint-Benedictus
Antoine Bodar bezoekt diverse abdijen in Italië, Frankrijk, Duitsland, België en Nederland. Daar vertelt hij de geschiedenis van de kloosterordes die de Regel van Benedictus volgen. Ook geeft hij zijn visie op de hedendaagse betekenis van het contemplatieve leven.
De geestelijke nalatenschap van Benedictus van Nursia (480-547) is van grote invloed geweest op de ontwikkeling van Europa na de val van het West-Romeinse Rijk. Zijn kloosterregel heeft door de eeuwen heen miljoenen mensen geïnspireerd, zowel binnen als buiten de Rooms-Katholieke Kerk. Benedictus – zijn naam betekent ‘gezegende’ – is de patroon van Europa.
“Kenmerkend voor Benedictus is zijn mildheid. Die staat garant voor een evenwichtige spiritualiteit. Je moet mensen niet overbelasten maar ook niet onderbelasten”, aldus Bodar, die ervoor koos om Benedictus’ kloosterregel tot leidraad van zijn vierluik te nemen. “Werken en bidden zijn in evenwicht. Benedictus vond dat monniken altijd hun verstand moesten blijven gebruiken en in niets moesten overdrijven. Hij hield van harmonie in elk hart.”
- De eerste aflevering (5 september) gaat over de persoon van Benedictus zelf. Geboren in Nursia studeert hij in Rome en trekt hij zich terug in Subiaco waar hij eerst als kluizenaar leeft maar later cenobiet wordt: een monnik die met andere monniken samenleeft.
- In de tweede aflevering (12 september) staat het door Benedictus gestichte klooster Montecassino in de Italiaanse regio Lazio centraal, waar hij zijn kloosterregel schreef. Vanaf het begin is dit de moederabdij van de Orde van Sint-Benedictus (benedictijnen).
- In de derde aflevering (19 september) gaat Bodar naar Frankrijk, waar hij de abdijen van Cluny, Fleury en Cîteaux bezoekt. Deze kloosters golden in de middeleeuwen als eilanden van cultuur.
- De vierde aflevering (26 september) gaat over de wederopbloei van de benedictijnen in de 19de eeuw. Bodar bezoekt daarvoor de Franse abdij van Solesmes, centrum van de Liturgische Beweging en de gregoriaanse gezangen. Tevens bezoekt hij de benedictinessenabdij in Bonheiden en de benedictijnenabdij in Vaals, waar hij ingaat op de hedendaagse liturgie en de moderniteit van de benedictijner orde.
Bodar en de benedictijnen
Antoine Bodar is priester van het bisdom Haarlem-Amsterdam, doctor in de filosofie, emeritus hoogleraar en schrijver van tientallen boeken over historische, theologische en actuele thema’s. Hij is zeer vertrouwd met de Orde van Sint-Benedictus. In zijn jeugd bezocht hij regelmatig de Adelbertabdij in Egmond. Vanaf de jaren tachtig is de abdij Sint-Benedictusberg in Vaals een geestelijk thuis voor hem geworden. Van deze abdij is hij oblaat. Een oblaat is een gedoopte christen die als niet-monnik verbonden is met een specifieke abdij.
Het is bij de benedictijnen vooral het contemplatieve element dat Bodar aanspreekt. “Het besef dat je het niet van deze wereld moet hebben, maar van de eeuwigheid. Hun liturgie spreekt me aan omdat deze plechtig en ingetogen is. En ze hebben oog voor de schoonheid; de schoonheid die naar God leidt.”
Zelf heeft Bodar serieus overwogen om bij de benedictijnen in te treden. Dat was eind jaren tachtig toen hij er twee maanden mocht wonen. “Maar mijn eerste roeping is toch het priesterschap buiten het klooster. De vroegere abt van Vaals noemde me eens een monnik in de wereld. Ik leg me erop toe die eer waar te maken.”
Onze jaarlijkse najaars-oblatendag zal op zaterdag 19 september gehouden worden. Die dag zal vanzelfsprekend ook in het teken staan van de bestuurswisseling die dan waarschijnlijk zal hebben plaatsgevonden. Het aangekondigde muzikale cadeau van de oblaten aan de communiteit bij gelegenheid van de renovatie, de groei van de communiteit en de jubilea van Abt Rien, zal in de middag worden aangeboden. Voorts is er volop de gelegenheid om de emeritus-abt de hand te schudden en kennis te maken met de nieuw gekozen overste.
De oblatenraad heeft br. Johan te Velde bereid gevonden om de lezing te verzorgen. Zoals u weet heeft hij de vertaling bezorgd van een reeks brieven van de vroegere abt-praeses van onze Congregatie, dom Gabriel Brasó. Hieruit heeft hij het thema ‘armoede’ gekozen voor zijn voordracht. Na de plenaire bespreking van dit onderwerp in de middag komen er nog wat huishoudelijke zaken aan de orde, waaronder de nieuwe website van/voor de oblaten.
De dagindeling is dezelfde als afgelopen jaren (zie bijlage). Tijdens de Eucharistieviering zullen de kandidaten die het proefjaar hebben afgerond hun oblatie doen: Marianne van den Berge-van Rossum; Greet Keijzer-De Clerck, André Keijzer, Sven Cockx en Peter Van Damme. En in de middagdienst zullen de nieuwe kandidaten opgenomen worden in het proefjaar: Jan Beukhof, Serge Pirot, Reinout Stigter en Maurice Schenk.
Het programma voor zaterdag 19 september ziet er als volgt uit:
9.30 voor wie van ver moet komen staat er koffie klaar in het Stiltecentrum
10.00 Eucharistie met oblatie, daarna koffie en begroeting in Stiltecentrum
11.15 woord van welkom en nieuws/mededelingen vanuit de abdij
11.30 Inleiding van br. Johan te Velde over het thema Armoede
12.00 tijd voor reflectie (korte notities maken)
12.30 Middagdienst met opname nieuwe kandidaten
12.45 maaltijd in de refter van de abdij (in stilte)
14.00 Concert in de abdijkerk ( Gijs van Schoonhoven, orgel, en Hanne Feldhaus, fluit)
15.00 Koffie/thee
15.15 Plenaire samenkomst
16.15 afsluiting
16.30 vespers
Voor eenieder (m/v) die niet tijdig aanwezig kan zijn op zaterdag bieden wij de mogelijkheid om in het stiltecentrum te overnachten van vrijdag op zaterdag.
Aanmelding voor de oblatendag graag vóór 10 september a.s. bij het secretariaat: mevr. Trui Bolscher, Marthalaan 3-74, 7511 AZ Enschede; of per email: oblatenwillibrordsabdij@gmail.com
Antoine Bodar maakt tv-vierluik over Sint-Benedictus
Antoine Bodar bezoekt diverse abdijen in Italië, Frankrijk, Duitsland, België en Nederland. Daar vertelt hij de geschiedenis van de kloosterordes die de Regel van Benedictus volgen. Ook geeft hij zijn visie op de hedendaagse betekenis van het contemplatieve leven.
De geestelijke nalatenschap van Benedictus van Nursia (480-547) is van grote invloed geweest op de ontwikkeling van Europa na de val van het West-Romeinse Rijk. Zijn kloosterregel heeft door de eeuwen heen miljoenen mensen geïnspireerd, zowel binnen als buiten de Rooms-Katholieke Kerk. Benedictus – zijn naam betekent ‘gezegende’ – is de patroon van Europa.
“Kenmerkend voor Benedictus is zijn mildheid. Die staat garant voor een evenwichtige spiritualiteit. Je moet mensen niet overbelasten maar ook niet onderbelasten”, aldus Bodar, die ervoor koos om Benedictus’ kloosterregel tot leidraad van zijn vierluik te nemen. “Werken en bidden zijn in evenwicht. Benedictus vond dat monniken altijd hun verstand moesten blijven gebruiken en in niets moesten overdrijven. Hij hield van harmonie in elk hart.”
- De eerste aflevering (5 september) gaat over de persoon van Benedictus zelf. Geboren in Nursia studeert hij in Rome en trekt hij zich terug in Subiaco waar hij eerst als kluizenaar leeft maar later cenobiet wordt: een monnik die met andere monniken samenleeft.
- In de tweede aflevering (12 september) staat het door Benedictus gestichte klooster Montecassino in de Italiaanse regio Lazio centraal, waar hij zijn kloosterregel schreef. Vanaf het begin is dit de moederabdij van de Orde van Sint-Benedictus (benedictijnen).
- In de derde aflevering (19 september) gaat Bodar naar Frankrijk, waar hij de abdijen van Cluny, Fleury en Cîteaux bezoekt. Deze kloosters golden in de middeleeuwen als eilanden van cultuur.
- De vierde aflevering (26 september) gaat over de wederopbloei van de benedictijnen in de 19de eeuw. Bodar bezoekt daarvoor de Franse abdij van Solesmes, centrum van de Liturgische Beweging en de gregoriaanse gezangen. Tevens bezoekt hij de benedictinessenabdij in Bonheiden en de benedictijnenabdij in Vaals, waar hij ingaat op de hedendaagse liturgie en de moderniteit van de benedictijner orde.
Bodar en de benedictijnen
Antoine Bodar is priester van het bisdom Haarlem-Amsterdam, doctor in de filosofie, emeritus hoogleraar en schrijver van tientallen boeken over historische, theologische en actuele thema’s. Hij is zeer vertrouwd met de Orde van Sint-Benedictus. In zijn jeugd bezocht hij regelmatig de Adelbertabdij in Egmond. Vanaf de jaren tachtig is de abdij Sint-Benedictusberg in Vaals een geestelijk thuis voor hem geworden. Van deze abdij is hij oblaat. Een oblaat is een gedoopte christen die als niet-monnik verbonden is met een specifieke abdij.
Het is bij de benedictijnen vooral het contemplatieve element dat Bodar aanspreekt. “Het besef dat je het niet van deze wereld moet hebben, maar van de eeuwigheid. Hun liturgie spreekt me aan omdat deze plechtig en ingetogen is. En ze hebben oog voor de schoonheid; de schoonheid die naar God leidt.”
Zelf heeft Bodar serieus overwogen om bij de benedictijnen in te treden. Dat was eind jaren tachtig toen hij er twee maanden mocht wonen. “Maar mijn eerste roeping is toch het priesterschap buiten het klooster. De vroegere abt van Vaals noemde me eens een monnik in de wereld. Ik leg me erop toe die eer waar te maken.”
Antoine Bodar maakt tv-vierluik over Sint-Benedictus
Antoine Bodar bezoekt diverse abdijen in Italië, Frankrijk, Duitsland, België en Nederland. Daar vertelt hij de geschiedenis van de kloosterordes die de Regel van Benedictus volgen. Ook geeft hij zijn visie op de hedendaagse betekenis van het contemplatieve leven.
De geestelijke nalatenschap van Benedictus van Nursia (480-547) is van grote invloed geweest op de ontwikkeling van Europa na de val van het West-Romeinse Rijk. Zijn kloosterregel heeft door de eeuwen heen miljoenen mensen geïnspireerd, zowel binnen als buiten de Rooms-Katholieke Kerk. Benedictus – zijn naam betekent ‘gezegende’ – is de patroon van Europa.
“Kenmerkend voor Benedictus is zijn mildheid. Die staat garant voor een evenwichtige spiritualiteit. Je moet mensen niet overbelasten maar ook niet onderbelasten”, aldus Bodar, die ervoor koos om Benedictus’ kloosterregel tot leidraad van zijn vierluik te nemen. “Werken en bidden zijn in evenwicht. Benedictus vond dat monniken altijd hun verstand moesten blijven gebruiken en in niets moesten overdrijven. Hij hield van harmonie in elk hart.”
- De eerste aflevering (5 september) gaat over de persoon van Benedictus zelf. Geboren in Nursia studeert hij in Rome en trekt hij zich terug in Subiaco waar hij eerst als kluizenaar leeft maar later cenobiet wordt: een monnik die met andere monniken samenleeft.
- In de tweede aflevering (12 september) staat het door Benedictus gestichte klooster Montecassino in de Italiaanse regio Lazio centraal, waar hij zijn kloosterregel schreef. Vanaf het begin is dit de moederabdij van de Orde van Sint-Benedictus (benedictijnen).
- In de derde aflevering (19 september) gaat Bodar naar Frankrijk, waar hij de abdijen van Cluny, Fleury en Cîteaux bezoekt. Deze kloosters golden in de middeleeuwen als eilanden van cultuur.
- De vierde aflevering (26 september) gaat over de wederopbloei van de benedictijnen in de 19de eeuw. Bodar bezoekt daarvoor de Franse abdij van Solesmes, centrum van de Liturgische Beweging en de gregoriaanse gezangen. Tevens bezoekt hij de benedictinessenabdij in Bonheiden en de benedictijnenabdij in Vaals, waar hij ingaat op de hedendaagse liturgie en de moderniteit van de benedictijner orde.
Bodar en de benedictijnen
Antoine Bodar is priester van het bisdom Haarlem-Amsterdam, doctor in de filosofie, emeritus hoogleraar en schrijver van tientallen boeken over historische, theologische en actuele thema’s. Hij is zeer vertrouwd met de Orde van Sint-Benedictus. In zijn jeugd bezocht hij regelmatig de Adelbertabdij in Egmond. Vanaf de jaren tachtig is de abdij Sint-Benedictusberg in Vaals een geestelijk thuis voor hem geworden. Van deze abdij is hij oblaat. Een oblaat is een gedoopte christen die als niet-monnik verbonden is met een specifieke abdij.
Het is bij de benedictijnen vooral het contemplatieve element dat Bodar aanspreekt. “Het besef dat je het niet van deze wereld moet hebben, maar van de eeuwigheid. Hun liturgie spreekt me aan omdat deze plechtig en ingetogen is. En ze hebben oog voor de schoonheid; de schoonheid die naar God leidt.”
Zelf heeft Bodar serieus overwogen om bij de benedictijnen in te treden. Dat was eind jaren tachtig toen hij er twee maanden mocht wonen. “Maar mijn eerste roeping is toch het priesterschap buiten het klooster. De vroegere abt van Vaals noemde me eens een monnik in de wereld. Ik leg me erop toe die eer waar te maken.”
Thema’s:
zaterdag 16 januari: br. Henry – Leven van Benedictus
zaterdag 16 april: br. Rien – De goede ijver
De deelnemers zijn:
Marianne van Rossum
Greet Keijzer – de Clerck
Andre Keijzer
Sven Cockx
Peter van Damme
Thema’s:
zaterdag 30 januari: br. Henry Christus in de Regel
zaterdag 5 maart: br. Rien Lectio divina
zaterdag 30 april: br. Henry liturgisch en persoonlijk gebed
zaterdag 11 juni: br. Rien Nederigheid in de Regel van Benedictus
De deelnemers zijn:
Jan Beukhof
Arjan van Brummen
Gerrit Dorgelo
Reinout Stigter
Maurice Schenk
Bezinningsdag
Zoals reeds aangekondigd organiseert de Oblatenraad op zondag 14 februari a.s. weer de jaarlijkse voorjaarsbezinningsdag voor oblaten, kandidaat-oblaten en belangstellenden voor de oblatuur.
Wij hebben de heer Herman Kaiser bereid gevonden om de lezing te houden. Herman Kaiser is thans burgemeester van Arnhem, maar was eerder burgemeester van Doetinchem. Bij gelegenheid van mijn abtszegening bood hij aan om een lezing te komen geven over een onderwerp dat hem na aan het hart ligt: de relatie tussen de Katholiek Sociale Leer en de Benedictijnse spiritualiteit en hun relevantie voor politiek en samenleving.
Het dagprogramma staat vermeld op de bijlage bij deze brief.
Graag uw aanmelding voor de bezinningsdag uiterlijk 7 februari sturen aan het Oblatensecretariaat: Trui Bolscher, Marthalaan 3 – 74, 7511 AZ Enschede of aan ons mailadres: oblatenwillibrordsabdij@gmail.com.
Dagprogramma Oblaten-bezinningsdag zondag 14 februari
09.30 uur Eucharistieviering
10.45 uur Koffie in het Stiltecentrum
11.15 uur Inleiding door burgemeester Herman Kaiser
12.00 uur Afronding/zoempauze
12.30 uur Middagdienst
12.45 uur Lunch (in stilte); afwas; vrije tijd
14.00 uur Samenkomst in het Stiltecentrum; middagprogramma
- vragen aan spreker
- korte impuls door spreker/vragen aan de zaal
- stille tijd
- koffie/theepauze
- afsluiting met Psalm 85
16.30 uur Vespers
Thema’s:
zaterdag 30 januari: br. Henry Christus in de Regel
zaterdag 5 maart: br. Rien Lectio divina
zaterdag 30 april: br. Henry liturgisch en persoonlijk gebed
zaterdag 11 juni: br. Rien Nederigheid in de Regel van Benedictus
De deelnemers zijn:
Jan Beukhof
Arjan van Brummen
Gerrit Dorgelo
Reinout Stigter
Maurice Schenk
Onze medeoblaat, prof. dr. Roel van der Voort, maakt ons graag attent op een lezing van de bekende en invloedrijke theoloog prof. dr. Tomáš Halík, dinsdag 22 maart, ’s middags om 14.50u, aan de Universiteit van Tilburg, Dante-gebouw zaal DZ–01, Warandelaan 2, 5000 AB Tilburg.
De lezing is deel van een uitgebreider programma dat u in bijgevoegde PDF kunt vinden. ’s Morgens staan o.a. de Sociale Leer van de Kerk centraal en Laudatio SI op het programma.
De lezingen zijn na aanmelding (vóór 15 maart) gratis toegankelijk.
Thema’s:
zaterdag 16 januari: br. Henry – Leven van Benedictus
zaterdag 16 april: br. Rien – De goede ijver
De deelnemers zijn:
Marianne van Rossum
Greet Keijzer – de Clerck
Andre Keijzer
Sven Cockx
Peter van Damme
Thema’s:
zaterdag 30 januari: br. Henry Christus in de Regel
zaterdag 5 maart: br. Rien Lectio divina
zaterdag 30 april: br. Henry liturgisch en persoonlijk gebed
zaterdag 11 juni: br. Rien Nederigheid in de Regel van Benedictus
De deelnemers zijn:
Jan Beukhof
Arjan van Brummen
Gerrit Dorgelo
Reinout Stigter
Maurice Schenk
Thema’s:
zaterdag 30 januari: br. Henry Christus in de Regel
zaterdag 5 maart: br. Rien Lectio divina
zaterdag 30 april: br. Henry liturgisch en persoonlijk gebed
zaterdag 11 juni: br. Rien Nederigheid in de Regel van Benedictus
De deelnemers zijn:
Jan Beukhof
Arjan van Brummen
Gerrit Dorgelo
Reinout Stigter
Maurice Schenk
Graag tijdig reserveren via activiteiten@bernemedia.com.
Nadere informatie in deze brochure: Laurence Freeman 7 juli 2016
Graag aanmelden via roos.herman@me.com.
Samen een kiemcel vormen!
Kloosterleven als spiegel voor iedereen
Prof. Dr. Thomas Quartier OSB
Kiemcellen lijken soms overbodig, afgestorven, alsof ze er niet echt bij horen. Maar in werkelijkheid schuilt er een explosieve kracht in. In zijn onlangs verschenen boek bekijkt Thomas Quartier het huidige kloosterleven als kiemcel in onze samenleving. Dat doet hij vanuit zijn eigen ervaring, en in dialoog met kunstenaars, politieke activisten en de kloostertraditie. Maar ook daar blijft hij niet bij staan: hij nodigt iedereen uit om naar de kiemcellen in zijn of haar eigen leven op zoek te gaan en samen met andere kiemcellen te vormen. Kloosters kunnen vandaag een spiegel zijn die iedereen aan het denken kan zetten over een eigen levensvorm, maatschappelijke verantwoordelijkheid en de noodzaak om keuzes te maken en ergens helemaal voor te gaan. Het boek wil bemoedigen om consequent te leven. Op deze bijzondere avond zal broeder Thomas, zelf Benedictijn van de abdij Slangenburg in Doetinchem, de bezoekers over de achtergronden van zijn eigen zoektocht vertellen en in gesprek gaan. Een avond voor mensen die zoeken en geinteresserd zijn in spiritualiteit, kunst en maatschappelijk engagement.
Na afloop van de lezing is – onder het genot van een drankje – gelegenheid het boek aan te schaffen en te laten signeren.
Prof. Dr. Thomas Quartier OSB (1972) doceert aan de Radboud Universiteit en is verbonden aan het Titus Brandsma Instituut. Hij houdt een leerstoel voor monastieke spiritualiteit aan de Katholieke Universiteit Leuven en is gasthoogleraar aan de Benedictijnse Universiteit Sant Anselmo in Rome. Hij is lid van de monnikengemeenschap van de Willibrordsabdij in Doetinchem.
“Kiemcellen. Van klooster naar wereld” (2016) is het derde deel van een trilogie waarin de auteur zijn eigen weg naar het kloosterleven beschrijft. Eerder verschenen: “Liturgische spiritualiteit. Benedictijnse impulsen” (2014) en “Anders leven. Hedendaagse monastieke spiritualiteit” (2015) dat vorig jaar genomineerd was voor het beste theologische boek.
Aanmelden bij Trui Bolscher voor 5 september:
email: oblatenwillibrordsabdij@gmail.com
of per post: Marthalaan 374; 7511 AZ Enschede
De agenda: Oblatendag 17 september 2016
Alle details zijn te vinden in de Oblatenbrief 2016 die u ook al per post heeft mogen ontvangen.
KIEMCELLEN lezing in DEN HAAG op 8 OKTOBER
Inschrijven t/m 6-10
“Samen monastieke trappen beklimmen – in klooster en wereld”.
Vaak bereikte mij (br. Thomas Quartier) al de vraag of er niet ook in de Randstad eens iets van mij te horen zou kunnen zijn.
Welnu, op uitnodiging van het centrum DE ZINNEN (met dank aan Theo Wierema) zal ik op zaterdag 8 oktober om 13.30 uur een lezing in Den Haag houden.
Ik verheug me erop ook daar mensen te ontmoeten die dezelfde trappen in hun leven proberen te beklimmen als ik.
Iedereen van harte welkom, en geef het graag ook door aan andere belangstellenden. Uiteraard is na de lezing gelegenheid tot gesprek en ontmoeting.
In oktober bezoekt dom Michael Casey ocso van de Tarrawarra abdij in Australie de Lage Landen. Door zijn talrijke boeken behoort hij tot de meest toonaangevende auteurs over monastieke spiritualiteit vandaag. Zijn bezoek staat onder het thema “Individu en gemeenschap”.
Op uitnodiging van de leerstoel Monastieke Spiritualiteit zal hij een publieke lezing houden. Deze vindt in samenwerking met De Kovel plaats in de abdij Keizersberg, op dinsdag 18 oktober om 20.00 uur.
Deze lezing belicht het thema vanuit de liturgische spiritualiteit en draagt de titel: “Individu en gemeenschap: liturgische ervaringen in een monastieke context”.
Aanmelden via de volgende link:
In oktober bezoekt dom Michael Casey ocso van de Tarrawarra abdij in Australie de Lage Landen. Door zijn talrijke boeken behoort hij tot de meest toonaangevende auteurs over monastieke spiritualiteit vandaag. Zijn bezoek staat onder het thema “Individu en gemeenschap”.
Op uitnodiging van de leerstoel Monastieke Spiritualiteit zal hij een publieke lezing houden. Deze vindt in samenwerking met De Kovel plaats op zondag 23 oktober om 15.00 uur in de abdij Koningshoeven in Tilburg. Hier zal Casey het thema benaderen vanuit de monastieke spiritualiteit onder de titel: “Individu en gemeenschap – monastieke spiritualiteit als signaal voor de huidige tijd”.
Aanmelden via de volgende link: