Antoine Bodar maakt tv-vierluik over Sint-Benedictus
Antoine Bodar bezoekt diverse abdijen in Italië, Frankrijk, Duitsland, België en Nederland. Daar vertelt hij de geschiedenis van de kloosterordes die de Regel van Benedictus volgen. Ook geeft hij zijn visie op de hedendaagse betekenis van het contemplatieve leven.
De geestelijke nalatenschap van Benedictus van Nursia (480-547) is van grote invloed geweest op de ontwikkeling van Europa na de val van het West-Romeinse Rijk. Zijn kloosterregel heeft door de eeuwen heen miljoenen mensen geïnspireerd, zowel binnen als buiten de Rooms-Katholieke Kerk. Benedictus – zijn naam betekent ‘gezegende’ – is de patroon van Europa.
“Kenmerkend voor Benedictus is zijn mildheid. Die staat garant voor een evenwichtige spiritualiteit. Je moet mensen niet overbelasten maar ook niet onderbelasten”, aldus Bodar, die ervoor koos om Benedictus’ kloosterregel tot leidraad van zijn vierluik te nemen. “Werken en bidden zijn in evenwicht. Benedictus vond dat monniken altijd hun verstand moesten blijven gebruiken en in niets moesten overdrijven. Hij hield van harmonie in elk hart.”
- De eerste aflevering (5 september) gaat over de persoon van Benedictus zelf. Geboren in Nursia studeert hij in Rome en trekt hij zich terug in Subiaco waar hij eerst als kluizenaar leeft maar later cenobiet wordt: een monnik die met andere monniken samenleeft.
- In de tweede aflevering (12 september) staat het door Benedictus gestichte klooster Montecassino in de Italiaanse regio Lazio centraal, waar hij zijn kloosterregel schreef. Vanaf het begin is dit de moederabdij van de Orde van Sint-Benedictus (benedictijnen).
- In de derde aflevering (19 september) gaat Bodar naar Frankrijk, waar hij de abdijen van Cluny, Fleury en Cîteaux bezoekt. Deze kloosters golden in de middeleeuwen als eilanden van cultuur.
- De vierde aflevering (26 september) gaat over de wederopbloei van de benedictijnen in de 19de eeuw. Bodar bezoekt daarvoor de Franse abdij van Solesmes, centrum van de Liturgische Beweging en de gregoriaanse gezangen. Tevens bezoekt hij de benedictinessenabdij in Bonheiden en de benedictijnenabdij in Vaals, waar hij ingaat op de hedendaagse liturgie en de moderniteit van de benedictijner orde.
Bodar en de benedictijnen
Antoine Bodar is priester van het bisdom Haarlem-Amsterdam, doctor in de filosofie, emeritus hoogleraar en schrijver van tientallen boeken over historische, theologische en actuele thema’s. Hij is zeer vertrouwd met de Orde van Sint-Benedictus. In zijn jeugd bezocht hij regelmatig de Adelbertabdij in Egmond. Vanaf de jaren tachtig is de abdij Sint-Benedictusberg in Vaals een geestelijk thuis voor hem geworden. Van deze abdij is hij oblaat. Een oblaat is een gedoopte christen die als niet-monnik verbonden is met een specifieke abdij.
Het is bij de benedictijnen vooral het contemplatieve element dat Bodar aanspreekt. “Het besef dat je het niet van deze wereld moet hebben, maar van de eeuwigheid. Hun liturgie spreekt me aan omdat deze plechtig en ingetogen is. En ze hebben oog voor de schoonheid; de schoonheid die naar God leidt.”
Zelf heeft Bodar serieus overwogen om bij de benedictijnen in te treden. Dat was eind jaren tachtig toen hij er twee maanden mocht wonen. “Maar mijn eerste roeping is toch het priesterschap buiten het klooster. De vroegere abt van Vaals noemde me eens een monnik in de wereld. Ik leg me erop toe die eer waar te maken.”
Antoine Bodar maakt tv-vierluik over Sint-Benedictus
Antoine Bodar bezoekt diverse abdijen in Italië, Frankrijk, Duitsland, België en Nederland. Daar vertelt hij de geschiedenis van de kloosterordes die de Regel van Benedictus volgen. Ook geeft hij zijn visie op de hedendaagse betekenis van het contemplatieve leven.
De geestelijke nalatenschap van Benedictus van Nursia (480-547) is van grote invloed geweest op de ontwikkeling van Europa na de val van het West-Romeinse Rijk. Zijn kloosterregel heeft door de eeuwen heen miljoenen mensen geïnspireerd, zowel binnen als buiten de Rooms-Katholieke Kerk. Benedictus – zijn naam betekent ‘gezegende’ – is de patroon van Europa.
“Kenmerkend voor Benedictus is zijn mildheid. Die staat garant voor een evenwichtige spiritualiteit. Je moet mensen niet overbelasten maar ook niet onderbelasten”, aldus Bodar, die ervoor koos om Benedictus’ kloosterregel tot leidraad van zijn vierluik te nemen. “Werken en bidden zijn in evenwicht. Benedictus vond dat monniken altijd hun verstand moesten blijven gebruiken en in niets moesten overdrijven. Hij hield van harmonie in elk hart.”
- De eerste aflevering (5 september) gaat over de persoon van Benedictus zelf. Geboren in Nursia studeert hij in Rome en trekt hij zich terug in Subiaco waar hij eerst als kluizenaar leeft maar later cenobiet wordt: een monnik die met andere monniken samenleeft.
- In de tweede aflevering (12 september) staat het door Benedictus gestichte klooster Montecassino in de Italiaanse regio Lazio centraal, waar hij zijn kloosterregel schreef. Vanaf het begin is dit de moederabdij van de Orde van Sint-Benedictus (benedictijnen).
- In de derde aflevering (19 september) gaat Bodar naar Frankrijk, waar hij de abdijen van Cluny, Fleury en Cîteaux bezoekt. Deze kloosters golden in de middeleeuwen als eilanden van cultuur.
- De vierde aflevering (26 september) gaat over de wederopbloei van de benedictijnen in de 19de eeuw. Bodar bezoekt daarvoor de Franse abdij van Solesmes, centrum van de Liturgische Beweging en de gregoriaanse gezangen. Tevens bezoekt hij de benedictinessenabdij in Bonheiden en de benedictijnenabdij in Vaals, waar hij ingaat op de hedendaagse liturgie en de moderniteit van de benedictijner orde.
Bodar en de benedictijnen
Antoine Bodar is priester van het bisdom Haarlem-Amsterdam, doctor in de filosofie, emeritus hoogleraar en schrijver van tientallen boeken over historische, theologische en actuele thema’s. Hij is zeer vertrouwd met de Orde van Sint-Benedictus. In zijn jeugd bezocht hij regelmatig de Adelbertabdij in Egmond. Vanaf de jaren tachtig is de abdij Sint-Benedictusberg in Vaals een geestelijk thuis voor hem geworden. Van deze abdij is hij oblaat. Een oblaat is een gedoopte christen die als niet-monnik verbonden is met een specifieke abdij.
Het is bij de benedictijnen vooral het contemplatieve element dat Bodar aanspreekt. “Het besef dat je het niet van deze wereld moet hebben, maar van de eeuwigheid. Hun liturgie spreekt me aan omdat deze plechtig en ingetogen is. En ze hebben oog voor de schoonheid; de schoonheid die naar God leidt.”
Zelf heeft Bodar serieus overwogen om bij de benedictijnen in te treden. Dat was eind jaren tachtig toen hij er twee maanden mocht wonen. “Maar mijn eerste roeping is toch het priesterschap buiten het klooster. De vroegere abt van Vaals noemde me eens een monnik in de wereld. Ik leg me erop toe die eer waar te maken.”
Antoine Bodar maakt tv-vierluik over Sint-Benedictus
Antoine Bodar bezoekt diverse abdijen in Italië, Frankrijk, Duitsland, België en Nederland. Daar vertelt hij de geschiedenis van de kloosterordes die de Regel van Benedictus volgen. Ook geeft hij zijn visie op de hedendaagse betekenis van het contemplatieve leven.
De geestelijke nalatenschap van Benedictus van Nursia (480-547) is van grote invloed geweest op de ontwikkeling van Europa na de val van het West-Romeinse Rijk. Zijn kloosterregel heeft door de eeuwen heen miljoenen mensen geïnspireerd, zowel binnen als buiten de Rooms-Katholieke Kerk. Benedictus – zijn naam betekent ‘gezegende’ – is de patroon van Europa.
“Kenmerkend voor Benedictus is zijn mildheid. Die staat garant voor een evenwichtige spiritualiteit. Je moet mensen niet overbelasten maar ook niet onderbelasten”, aldus Bodar, die ervoor koos om Benedictus’ kloosterregel tot leidraad van zijn vierluik te nemen. “Werken en bidden zijn in evenwicht. Benedictus vond dat monniken altijd hun verstand moesten blijven gebruiken en in niets moesten overdrijven. Hij hield van harmonie in elk hart.”
- De eerste aflevering (5 september) gaat over de persoon van Benedictus zelf. Geboren in Nursia studeert hij in Rome en trekt hij zich terug in Subiaco waar hij eerst als kluizenaar leeft maar later cenobiet wordt: een monnik die met andere monniken samenleeft.
- In de tweede aflevering (12 september) staat het door Benedictus gestichte klooster Montecassino in de Italiaanse regio Lazio centraal, waar hij zijn kloosterregel schreef. Vanaf het begin is dit de moederabdij van de Orde van Sint-Benedictus (benedictijnen).
- In de derde aflevering (19 september) gaat Bodar naar Frankrijk, waar hij de abdijen van Cluny, Fleury en Cîteaux bezoekt. Deze kloosters golden in de middeleeuwen als eilanden van cultuur.
- De vierde aflevering (26 september) gaat over de wederopbloei van de benedictijnen in de 19de eeuw. Bodar bezoekt daarvoor de Franse abdij van Solesmes, centrum van de Liturgische Beweging en de gregoriaanse gezangen. Tevens bezoekt hij de benedictinessenabdij in Bonheiden en de benedictijnenabdij in Vaals, waar hij ingaat op de hedendaagse liturgie en de moderniteit van de benedictijner orde.
Bodar en de benedictijnen
Antoine Bodar is priester van het bisdom Haarlem-Amsterdam, doctor in de filosofie, emeritus hoogleraar en schrijver van tientallen boeken over historische, theologische en actuele thema’s. Hij is zeer vertrouwd met de Orde van Sint-Benedictus. In zijn jeugd bezocht hij regelmatig de Adelbertabdij in Egmond. Vanaf de jaren tachtig is de abdij Sint-Benedictusberg in Vaals een geestelijk thuis voor hem geworden. Van deze abdij is hij oblaat. Een oblaat is een gedoopte christen die als niet-monnik verbonden is met een specifieke abdij.
Het is bij de benedictijnen vooral het contemplatieve element dat Bodar aanspreekt. “Het besef dat je het niet van deze wereld moet hebben, maar van de eeuwigheid. Hun liturgie spreekt me aan omdat deze plechtig en ingetogen is. En ze hebben oog voor de schoonheid; de schoonheid die naar God leidt.”
Zelf heeft Bodar serieus overwogen om bij de benedictijnen in te treden. Dat was eind jaren tachtig toen hij er twee maanden mocht wonen. “Maar mijn eerste roeping is toch het priesterschap buiten het klooster. De vroegere abt van Vaals noemde me eens een monnik in de wereld. Ik leg me erop toe die eer waar te maken.”
Antoine Bodar maakt tv-vierluik over Sint-Benedictus
Antoine Bodar bezoekt diverse abdijen in Italië, Frankrijk, Duitsland, België en Nederland. Daar vertelt hij de geschiedenis van de kloosterordes die de Regel van Benedictus volgen. Ook geeft hij zijn visie op de hedendaagse betekenis van het contemplatieve leven.
De geestelijke nalatenschap van Benedictus van Nursia (480-547) is van grote invloed geweest op de ontwikkeling van Europa na de val van het West-Romeinse Rijk. Zijn kloosterregel heeft door de eeuwen heen miljoenen mensen geïnspireerd, zowel binnen als buiten de Rooms-Katholieke Kerk. Benedictus – zijn naam betekent ‘gezegende’ – is de patroon van Europa.
“Kenmerkend voor Benedictus is zijn mildheid. Die staat garant voor een evenwichtige spiritualiteit. Je moet mensen niet overbelasten maar ook niet onderbelasten”, aldus Bodar, die ervoor koos om Benedictus’ kloosterregel tot leidraad van zijn vierluik te nemen. “Werken en bidden zijn in evenwicht. Benedictus vond dat monniken altijd hun verstand moesten blijven gebruiken en in niets moesten overdrijven. Hij hield van harmonie in elk hart.”
- De eerste aflevering (5 september) gaat over de persoon van Benedictus zelf. Geboren in Nursia studeert hij in Rome en trekt hij zich terug in Subiaco waar hij eerst als kluizenaar leeft maar later cenobiet wordt: een monnik die met andere monniken samenleeft.
- In de tweede aflevering (12 september) staat het door Benedictus gestichte klooster Montecassino in de Italiaanse regio Lazio centraal, waar hij zijn kloosterregel schreef. Vanaf het begin is dit de moederabdij van de Orde van Sint-Benedictus (benedictijnen).
- In de derde aflevering (19 september) gaat Bodar naar Frankrijk, waar hij de abdijen van Cluny, Fleury en Cîteaux bezoekt. Deze kloosters golden in de middeleeuwen als eilanden van cultuur.
- De vierde aflevering (26 september) gaat over de wederopbloei van de benedictijnen in de 19de eeuw. Bodar bezoekt daarvoor de Franse abdij van Solesmes, centrum van de Liturgische Beweging en de gregoriaanse gezangen. Tevens bezoekt hij de benedictinessenabdij in Bonheiden en de benedictijnenabdij in Vaals, waar hij ingaat op de hedendaagse liturgie en de moderniteit van de benedictijner orde.
Bodar en de benedictijnen
Antoine Bodar is priester van het bisdom Haarlem-Amsterdam, doctor in de filosofie, emeritus hoogleraar en schrijver van tientallen boeken over historische, theologische en actuele thema’s. Hij is zeer vertrouwd met de Orde van Sint-Benedictus. In zijn jeugd bezocht hij regelmatig de Adelbertabdij in Egmond. Vanaf de jaren tachtig is de abdij Sint-Benedictusberg in Vaals een geestelijk thuis voor hem geworden. Van deze abdij is hij oblaat. Een oblaat is een gedoopte christen die als niet-monnik verbonden is met een specifieke abdij.
Het is bij de benedictijnen vooral het contemplatieve element dat Bodar aanspreekt. “Het besef dat je het niet van deze wereld moet hebben, maar van de eeuwigheid. Hun liturgie spreekt me aan omdat deze plechtig en ingetogen is. En ze hebben oog voor de schoonheid; de schoonheid die naar God leidt.”
Zelf heeft Bodar serieus overwogen om bij de benedictijnen in te treden. Dat was eind jaren tachtig toen hij er twee maanden mocht wonen. “Maar mijn eerste roeping is toch het priesterschap buiten het klooster. De vroegere abt van Vaals noemde me eens een monnik in de wereld. Ik leg me erop toe die eer waar te maken.”
Op 12 oktober 1952 vond de inwijding plaats van de Abdijkerk van onze abdij.
Dagorde als op zondag, de vespers is om 16:30 uur.
Weekend: Op weg met Ruth (12-14 februari 2016)
Wie eens nader kennis wil maken met het Oude Testament heeft een zee van mogelijkheden. Het boek Ruth neemt binnen dat geheel een bescheiden plaats in. Het is het verhaal van een buitenlandse vrouw, een migrant die in het joodse volk opgenomen wordt en stammoeder van koning David wordt. Het is een overzichtelijk boekje bestaande uit slechts vier hoofdstukken met een rijke en diepzinnige inhoud. Je kunt het op verschillende niveaus lezen: historisch, als een vertelling die ons informeert over de tijd van de Rechters, voordat Israël één natie was; of politiek, als een vorm van propaganda voor koning David; of spiritueel, over het op-weg-gaan naar een onbekend land, als een vrouwelijke pendant van het Abraham-verhaal; of messiaans, als een verwijzing van de liefde tussen Boaz en Ruth naar God en zijn volk, of sociaal, over de opvang van arme weduwen in het oude Israël.
In de vijf dagdelen die we tot onze beschikking hebben wisselen we verschillende werkvormen af: informatie over de achtergronden van het boek Ruth; aandachtige, meditatieve lezing ervan; uitwisseling van verschillende visies op de boodschap van dit boek; verschillende creatieve werkvormen om de inhoud uit te drukken. Via onze focus op dit ene mooie, menselijke verhaal proberen we zicht te krijgen op de verschillende manieren waarop je de Bijbel kunt lezen. Maar vooral hopen we een inspirerende boodschap te ontdekken voor ons eigen leven.
Kosten: € 135,00 (all in). Kamers met toilet en douche. Aanvang op vrijdag om 16.00 uur. Vertrek op zondag om 14.00 uur.
Bezinningsdag
Zoals reeds aangekondigd organiseert de Oblatenraad op zondag 14 februari a.s. weer de jaarlijkse voorjaarsbezinningsdag voor oblaten, kandidaat-oblaten en belangstellenden voor de oblatuur.
Wij hebben de heer Herman Kaiser bereid gevonden om de lezing te houden. Herman Kaiser is thans burgemeester van Arnhem, maar was eerder burgemeester van Doetinchem. Bij gelegenheid van mijn abtszegening bood hij aan om een lezing te komen geven over een onderwerp dat hem na aan het hart ligt: de relatie tussen de Katholiek Sociale Leer en de Benedictijnse spiritualiteit en hun relevantie voor politiek en samenleving.
Het dagprogramma staat vermeld op de bijlage bij deze brief.
Graag uw aanmelding voor de bezinningsdag uiterlijk 7 februari sturen aan het Oblatensecretariaat: Trui Bolscher, Marthalaan 3 – 74, 7511 AZ Enschede of aan ons mailadres: oblatenwillibrordsabdij@gmail.com.
Dagprogramma Oblaten-bezinningsdag zondag 14 februari
09.30 uur Eucharistieviering
10.45 uur Koffie in het Stiltecentrum
11.15 uur Inleiding door burgemeester Herman Kaiser
12.00 uur Afronding/zoempauze
12.30 uur Middagdienst
12.45 uur Lunch (in stilte); afwas; vrije tijd
14.00 uur Samenkomst in het Stiltecentrum; middagprogramma
- vragen aan spreker
- korte impuls door spreker/vragen aan de zaal
- stille tijd
- koffie/theepauze
- afsluiting met Psalm 85
16.30 uur Vespers
Onze medeoblaat, prof. dr. Roel van der Voort, maakt ons graag attent op een lezing van de bekende en invloedrijke theoloog prof. dr. Tomáš Halík, dinsdag 22 maart, ’s middags om 14.50u, aan de Universiteit van Tilburg, Dante-gebouw zaal DZ–01, Warandelaan 2, 5000 AB Tilburg.
De lezing is deel van een uitgebreider programma dat u in bijgevoegde PDF kunt vinden. ’s Morgens staan o.a. de Sociale Leer van de Kerk centraal en Laudatio SI op het programma.
De lezingen zijn na aanmelding (vóór 15 maart) gratis toegankelijk.
Pasen vieren met de monniken
Ook dit jaar is er weer de gelegenheid om het Paastriduum, centrale mysterie van ons christelijk geloof, met de abdijgemeenschap mee te vieren. U bent daarom welkom vanaf donderdag 2 4 maart, 15.00 uur tot en met zondag 27 maart, 11.00 uur. Het programma bestaat uit de gebedsdiensten en vieringen van Witte Donderdag, Goede Vrijdag, Stille Zaterdag en Paasmorgen. Br. Thomas Quartier zal op vrijdag en zaterdag weer een inleiding op de liturgie van deze dagen geven.
U logeert in het stiltecentrum, alwaar ook de maaltijden geserveerd worden. Gezien de aard van deze dagen is het passend om de stilte zoveel mogelijk in acht te nemen. Gelegenheid voor onderling contact is er bij koffie en thee en tijdens het middagmaal op vrijdag en zaterdag. De andere maaltijden zijn in stilte (of wellicht: in stilte met muziek). De kosten voor dit verblijf bedragen € 90,00 per persoon. Huur van een lakenpakket bedraagt € 10,00
Voor deelname aan deze activiteiten kunt u zich aanmelden vóór 17 maart a.s. bij het secretariaat.
Hopelijk ontmoeten we elkaar weer bij een van deze bijeenkomsten.
Met hartelijke groet,
Br. Henry Vesseur
De Regel van Benedictus schrijft voor dat de monniken elke week alle 150 psalmen bidden. Veel kloosters hebben die regel aangepast en bidden ze uitgesmeerd over twee weken. Maar hoe dan ook: ze vormen het skelet van het dagelijkse en wekelijkse getijdengebed. Sommige psalmen spreken je direct aan, andere zijn moeilijk of stoten je zelfs af. Er zijn psalmen die een klacht uitspreken of vanuit een diepe angst bidden; er zijn psalmen die blij Gods lof zingen. Er zijn psalmen als een wijze meditatie op een levensthema; er zijn psalmen die de pelgrimstocht naar Jeruzalem bezingen. Er zijn ook psalmen waar hulp tegen een vijand afgesmeekt wordt of waarin de ideale koning bezongen wordt. Het is een boek met een grote variëteit aan religieuze poëzie. Mensen die niet in een klooster wonen en thuis beginnen met het bidden van psalmen merken dat dat nog niet zo gemakkelijk is. In dit weekend willen we de psalmen beter leren kennen en ontdekken op welke verschillende manieren je ze kunt hanteren. In de loop van de geschiedenis zijn ze door steeds andere brillen gelezen.
De grote kerkvader Augustinus heeft een uitgebreid commentaar op de psalmen geschreven, waarin hij de psalmen als gelovige christen bekijkt. Hij gaat uit van de gedachte dat in veel psalmen eigenlijk Jezus de Messias aan het woord is. Dat klopt ook wel met de evangeliën want daarin citeert Jezus een heel aantal ervan. Hoe kan het verhaal van Jezus duidelijker worden door de psalmen en hoe kunnen de psalmen duidelijker worden door het verhaal van Jezus? In dit weekend gaan we een vijftal lezen door de bril van Augustinus. Daarnaast leggen we onze eigen visie, onze ideeën en gevoelens bij de betreffende psalm. Ook is er ruimte om een eigen voorkeurspsalm in te brengen. We verwachten dat de ontmoeting tussen Augustinus en het heden ons dichter bij de psalmen zal brengen en ons zal helpen ze zelf te bidden.
Kosten: € 135,00 (all in). Kamers met toilet en douche. Aanvang op vrijdag om 16.00 uur. Vertrek op zondag om 14.00 uur.
Dit hoogfeest wordt gevierd met een pontificale mis.
De dag wordt gevierd als zondag, dus de vespers is om 16:30 uur!
Nadere informatie in deze brochure: Laurence Freeman 7 juli 2016
Graag aanmelden via roos.herman@me.com.
De dagorde is die van de zondag!!
De Vespers is dus om 16:30 uur!
Sorry, u heeft helaas geen toegang tot deze pagina en/of berichten. Log in met uw gebruikersnaam en wachtwoord.
Bent u oblaat van de St. Willibrordsabdij en heeft u geen gebruikersnaam en wachtwoord ontvangen? Neemt u dan even kontakt op met:
Broeder Jozef, email: br.jozef62@gmail.com.